Lewis Hamilton zit verder naar voren in zijn auto dan andere coureurs. Dat is hoogstwaarschijnlijk de verklaring voor wat de zevenvoudig wereldkampioen onlangs bedoelde toen hij zei dat Mercedes vorig jaar niet naar hem heeft geluisterd. De zitpositie zorgt namelijk voor een oncomfortabel gevoel.
Hamilton legt het tegenover Motor Sport Magazine zelf uit. 'We zitten dichter bij de voorwielen dan alle andere coureurs. Onze cockpit zit te dicht bij de voorkant. Als je aan het rijden bent, heb je het gevoel dat je op de voorwielen zit, wat een van de ergste gevoelens is. Wat dat doet, is dat het echt de houding van de auto verandert en hoe je zijn beweging waarneemt. En het maakt het moeilijker te voorspellen in vergelijking met wanneer je verder naar achteren zit en meer gecentreerd zit. Het is gewoon iets waar ik echt mee geworsteld heb.'
W14 moeilijker te voorspellen voor Hamilton
Verder naar voren in een auto zitten, zorgt ervoor dat het moeilijker te voorspellen is wanneer je de achterkant kwijtraakt. Tijdens het remmen zorgt het als het ware voor een gevoel van instabiliteit aan de achterkant, zo beschrijft journalist Mark Hughes. Wanneer de coureur in kwestie, in dit geval Hamilton, weer van de remmen gaat, geeft het juist het gevoel dat de balans weer naar achteren verschuift - en flink ook.
Hughes beschrijft het als het slechtste van twee werelden. Er is sprake van instabiliteit aan de achterkant bij het remmen, gevolgd door een soort onwil om te sturen. Daardoor moet er meer worden gestuurd dan gewenst en dat zorgt op zijn beurt weer voor overstuur in het midden van de bocht, waar George Russell eerder tijdens de wintertests in Bahrein zijn beklag over deed.
Lees ook
Russell gefrustreerd door regen: 'Nu is het de vraag hoe alles zich naar zaterdag vertaalt'
Red Bull vindt oplossing voor probleem dat nog meer zichtbaar is bij grondeffectauto's
Het hebben van een zitpositie die meer naar voren is geplaatst, zorgt zeker bij grondeffectauto's voor een extra nadeel. Dit soort auto's hebben een drukpunt dat veel meer naar achteren is gericht. Met de vorige generatie auto's, met de plattere vloeren, zat dat drukpunt juist meer naar voren. Daar bewoog het drukpunt eveneens naar voren, maar veel minder dan bij de huidige bolides. Ook het bewegen van het drukpunt naar achteren was minder heftig.
Red Bull Racing heeft een oplossing gevonden voor dit probleem en dat zit hem volgens Hughes vooral in het ontwerp van de ondervloer. Ook door hoe effectief het de vloerranden afdicht, waarbij de luchtstroom door de onderkant van de sidepods wordt gezogen, helpt mee. De Mercedes probeert dat effect te creëren met de naar beneden gerichte impactbalk, maar dit lijkt een minder robuust mechanisme. Het roept voor nu vooral de vraag op of er naast een wijziging in het sidepodconcept ook een wijziging in de plaatsing van de cockpit aan zit te komen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties