Haas heeft grootse plannen om bij haar thuisrace in Austin een B-versie van haar huidige bolide te introduceren, zo meldt Auto, Motor, und Sport. Deze bolide moet op veel vlakken overeenkomen met de RB19 van Red Bull Racing. De Amerikaanse renstal kent momenteel een stagnatie in de ontwikkelingen en de concurrentie is hen aan het inhalen. Na een teleurstellend weekend in Monza gooit Haas het roer om.
Haas-rijdersduo Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg labelden de Grand Prix van Italië 2023 als de slechtste race van het jaar. Magnussen en Hülkenberg kwamen als laatsten over de streep en werden beide op een ronde gezet. De Amerikaanse renstal was zonder upgrades naar Monza gereisd. Ze moesten zelfs de oude voorvleugel pakken, omdat er nog geen flaps beschikbaar waren voor hoge snelheidscircuits. Dit resulteerde opnieuw in een instabiele bolide en als gevolg daarvan zeer veel bandenslijtage. Dit dwong hen tot twee pitstops. Ondertussen worden Williams, Alfa Romeo, en AlphaTauri steeds beter. De zevende plaats in het kampioenschap is voor Haas al zo'n beetje uit het zicht.
De huidige Haas VF-23 is sterk gebaseerd op het concept van Ferrari, aangezien het merendeel van de onderdelen onder de carrosserie bij Ferrari koopt. Daarmee is de basisarchitectuur van de auto vastgelegd. Het is teambaas Guenther Steiner inmiddels duidelijk dat ze daarmee in een doodlopende straat zijn beland. Terwijl Ferrari vertrouwt op haar simulatietools en dit jaar slechts kleine wijzigingen aanbrengt aan haar SF-23, wil Haas het grondig aanpakken. De geplande upgrade voor Austin verdient de benaming 'B-versie'. De aangepaste Haas zal uiterlijk meer lijken op een Red Bull. De vloer, zijdelingse luchtinlaten en motorafdekking zullen elementen overnemen van de snelste auto in het veld.
Haas wil het voorbeeld nemen aan McLaren
Omdat het chassis, de versnellingsbak, de koelinstallatie en de ophanging hetzelfde moeten blijven, kunnen de ingenieurs van Haas slechts een deel van hun plannen voor 2024 uitvoeren. De basisarchitectuur van de auto dwingt hen tot bepaalde compromissen. Maar dit risico moet het team nemen. 'Het risico zou nog groter zijn als we pas in Bahrein 2024 zouden ontdekken dat er iets mis is met onze nieuwe aanpak', bevestigt Steiner. De technici zien echter nu al dat het aanzienlijk meer potentieel biedt dan de huidige auto. 'McLaren heeft laten zien dat je met een verandering van concept een grote sprong kunt maken. Het heeft geen zin om altijd maar nieuwe onderdelen aan je bestaande auto toe te voegen en toch stil te blijven staan', vervolgt de teambaas.
Haas wil gegevens verzamelen voor het volgende seizoen en inzichten opdoen voor de VF-24 tijdens de laatste vijf Grand Prix-races van dit seizoen, ook al lijkt deze stap in eerste instantie zijwaarts te zijn. Zo'n grote verandering werkt zelden meteen. Voor 2024 volgt dan een radicale stap. Dan zal Haas ook een nieuw chassis bouwen en het nieuwe versnellingsbak van Ferrari krijgen. Beide componenten zijn sterk aangepast aan het Red Bull-model aan de onderkant om meer aerodynamische vrijheid te bieden boven en onder de vloerplaat. De ophanging zal ook worden aangepast aan dit concept. Het helpt dat Ferrari dezelfde richting op gaat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties