De pitcrew van het team van Ferrari zal voorafgaand aan het nieuwe seizoen een speciaal trainingsprogramma volgen. Dit houdt in dat de medewerkers minimaal duizend keer een pitstop zullen oefenen om te zorgen dat het geen problemen zal opleveren tijdens races. De Scuderia had hier eerdere jaren namelijk veel moeite mee en wil in het vervolg consistent minder dan drie seconden doen over een pitstop.
Om goed te kunnen oefenen voor de pitstops, heeft Ferrari in het simulatiegebouw een ruimte ingericht waar het team drie keer per week kan oefenen. Diego Ioverno, de ingenieur die verantwoordelijk is voor de montageafdeling, vertelt tegenover Motorsport.com dat hij twee teams heeft samengesteld die twintig pitstops per sessie zullen doen. Het doel is niet zozeer om de kortste stop te maken, maar meer om ervoor te zorgen dat het een gegeven is dat een pitstop minder dan drie seconden duurt.
Afgelopen seizoen was het doel om tachtig procent van de pitstops onder de drie seconden uit te voeren, maar in werkelijkheid was dat 73 procent. De Scuderia eindigt als vierde in het klassement van de snelste pitstops van 2022, terwijl titelrivaal Red Bull Racing eerste wist te worden. Om dat dus te verbeteren, zal het team aan de hand van Project 675 proberen meer consistentie te krijgen.
'Het is cruciaal om gemiddelde niveau van Ferrari te verhogen'
Tijdens de tests in de winter wist Ferrari goede tijden neer te zetten. 'We kwamen uit op waarden van 1,65 seconden, maar in het laboratorium arriveert de auto altijd perfect op de juiste plek, terwijl tijdens een Grand Prix veel andere variabelen een rol spelen die het oefenen erg ingewikkeld maken', zo begint Ioverno. 'Een pitstop onder de drie seconden wordt als zeer goed beschouwd, tot 3,5 seconden is goed maar niet perfect, onder de 4 seconden is onvoldoende en boven de 4,5 seconden beschouwen we als mislukking.'
Daarom is het team nu aan het oefenen om een pitstop constant onder de drie seconden te kunnen uitvoeren. 'Het is cruciaal om het gemiddelde niveau van het team te verhogen', vervolgt Ioverno, die ook weet dat de pitstops in eerdere jaren niet voldoende waren. 'We analyseerden dat er problemen ontstonden toen we gedwongen werden om personeelswisselingen door te voeren in een lang seizoen met 22 Grands Prix op de kalender.'
'We moeten voorkomen dat je een wiel kunt verliezen'
Niet alleen de snelheid is iets waar Ferrari aan werkt, want ook is het belangrijk dat verschillende medewerkers verschillende rollen kunnen vervullen tijdens de pitstop. 'Naast dat we iedereen op hetzelfde niveau proberen te krijgen, hebben we er dit jaar aan gedacht om de functies ook flexibeler te maken: zo kan iemand met een wheelgun ook trainen in het verwisselen van het wiel. In 2022 hadden we de activiteit al geïntensiveerd: het was geen perfect jaar, maar wel een topjaar', vertelt loverno.
In 2023 is het de bedoeling om nog verder te verbeteren. 'We moeten voorkomen dat je in een pitstraat een wiel kunt verliezen, zoals vorig jaar gebeurde. Het was niet de monteur die verkeerd was in waar hij zich moest positioneren, maar de oproep van de auto was te laat gekomen en hij had de doorgang belemmerd voor de auto', eindigt de ingenieur die verantwoordelijk is voor de montageafdelingen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties