DRS-vleugel Red Bull 'absoluut geen magie', maar concurrentie heeft moeite RB19 op dit gebied bij te benen Formule 1
Formule 1

DRS-vleugel Red Bull 'absoluut geen magie', maar concurrentie heeft moeite RB19 op dit gebied bij te benen

DRS-vleugel Red Bull 'absoluut geen magie', maar concurrentie heeft moeite RB19 op dit gebied bij te benen

Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, heeft aangegeven dat het DRS-mechanisme van de RB19 absoluut geen magie is. De Oostenrijkse renstal heeft een flink voordeel als de achtervleugel opengaat, maar dat heeft volgens de technisch directeur vooral te maken met de samenwerking tussen de verschillende elementen van de auto. De DRS-vleugel gaat dan ook niet verder open dan de andere vleugels. Daardoor is het voor de concurrentie heel lastig om Red Bull op dit gebied bij te benen.

Er is al twee seizoenen lang veel te doen om het DRS-effect van de bolide van Red Bull. De Oostenrijkse renstal heeft een groot voordeel op het rechte stuk vanwege de lage luchtweerstand, maar met het DRS-mechanisme open, is het voordeel nog een stuk groter. Enkele mensen hebben het al triple DRS of super-duper DRS genoemd, maar Red Bull is er een stuk nuchterder onder. 'Onze DRS is absoluut geen magie', zegt Waché bij het Franse L'Equipe.

Er wordt gespeculeerd dat de vleugel verder opengaat op de RB19, maar dat is volgens Waché niet het geval. 'Als het bij ons effectiever is, komt dat doordat het gewoon beter werkt met het concept van de auto. Zelfs wanneer we de achtervleugel gesloten hebben, ervaren we al niet zoveel luchtweerstand, en wanneer deze opent, krijgen we nog een extra boost.' Vooral de samenwerking met de vloer is heel belangrijk in het concept van het DRS-mechanisme van Red Bull. 'Een DRS die verder opent, heeft voor ons geen zin, dat vermindert eigenlijk het effect en vergroot de luchtweerstand.'

Concurrentie wil Red Bull al een tijdje bijbenen

De concurrentie probeert al geruime tijd om te achterhalen hoe Red Bull zoveel DRS-voordeel haalt. Andrea Stella denkt dat het lastig wordt op de Oostenrijkse renstal op dat gebied snel bij te halen. 'Ik denk dat ze misschien wel enig voordeel halen uit hun ruime ervaring in het ontwikkelen van dit soort configuraties. Ik denk dat dit inmiddels in de loop van de tijd duidelijk is geworden', zegt de Italiaan bij Motorsport.com. Tom McCullough, de performance director, sluit zich aan bij de woorden van de McLaren-teambaas. 'Dat is zeker iets dat we zagen bij Red Bull aan het begin van vorig jaar, zij waren vorig jaar sterk op dat gebied, en ik denk dat iedereen tot op zekere hoogte heeft geprobeerd dat bij te benen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws