Doornbos erkent heikel punt van nepotisme 'met namen als Schumacher en Verstappen' Formule 1
Formule 1

Doornbos erkent heikel punt van nepotisme 'met namen als Schumacher en Verstappen'

Doornbos erkent heikel punt van nepotisme 'met namen als Schumacher en Verstappen'

Robert Doornbos ziet dat nepotisme ook een obstakel kan vormen in de Formule 1. Bij de talkshow Jinek gaf Doornbos aan dat Mick Schumacher en Max Verstappen hier voorbeelden van zijn, aangezien hun vaders Michael Schumacher en Jos Verstappen grote namen zijn in de Formule 1-wereld. Volgens de oud-coureur heeft het positieve aspecten en negatieve aspecten.

Onder andere vanwege hun achternamen kwam er een grote druk te liggen op de schouders van Schumacher junior en Verstappen junior. De tweevoudig wereldkampioen heeft inmiddels al zijn naam eer aangedaan en zichzelf meerdere keren overtroffen, maar de jonge Duitser werd nog erger geconfronteerd met de prestaties van de zevenvoudig wereldkampioen die hij zijn vader mag noemen. De naam Schumacher heeft altijd al een grote invloed gehad op de Formule 1. Doornbos ziet dat dat positieve en negatieve aspecten kan opleveren. 'Door je achternaam kom je wel sneller ergens binnen, maar uiteindelijk sta je met één-nul achter', zegt de oud-coureur.

'Iedereen vestigt de aandacht op je en heeft een oordeel klaarliggen', gaat de voormalig Red Bull Racing-rijder verder. Dat was inderdaad wat er met Schumacher gebeurde. Zijn seizoenen bij Haas verliepen niet geheel vlekkeloos, en daardoor kreeg hij veel kritiek van buitenstaanders. Toen Schumacher in de voetstappen van zijn vader wilde treden, verwachtte iedereen dat hij wel bij Ferrari terecht zou komen, wat immers nog niet gebeurd is. Ook Verstappen heeft een vader die bekend is in de Formule 1. 'Max (Verstappen, red.) heeft natuurlijk het race-DNA van huis uit meegekregen', zegt Doornbos. 'Zijn carrière is veel groter geworden dan die van zijn vader, maar zonder Jos was het niet op deze manier gelukt', denkt de Nederlander.

'Red Bull heeft het marketingspelletje al uitgespeeld'

Verstappen heeft zichzelf al bewezen in de koningsklasse, al is de tweevoudig wereldkampioen elke keer bezig om zich te verbeteren. In 2022 lukte dat weer, samen met de RB18 die Red Bull had gebouwd. 'Dat was een ontzettend succesvolle auto', zegt Doornbos over de 2022-bolide van de Oostenrijkse renstal. 'De RB19 is bijna identiek', gaat hij verder. 'De presentatie van de bolide was natuurlijk niet echt spannend. Max zag hem wel voor het eerst, maar achter de schermen weet hij precies van hoe en wat.'

Wat de presentatie van Red Bull spannend maakte, was de aankondiging van de samenwerking met Ford. Om dat in New York te doen met de groeiende populariteit van de Formule 1 in de Verenigde Staten, past precies in het straatje van Red Bull, zo denkt Doornbos. 'Red Bull heeft het marketingspelletje al uitgespeeld', zegt de oud-coureur. 'Max (Verstappen, red.) en Hamilton (Lewis, red.) waren daar met de titelstrijd in 2021 de oorzaak van', gaat Doornbos verder. 'De Amerikanen houden van een show, en Ford is heel belangrijk. Het geeft hen een platform om mee te ontwikkelen in de sport.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws