Binotto bespreekt 'zorgelijke prestaties van Ferrari' die mogelijk komen door 'focus op 2023' Formule 1
Formule 1

Binotto bespreekt 'zorgelijke prestaties van Ferrari' die mogelijk komen door 'focus op 2023'

Binotto bespreekt 'zorgelijke prestaties van Ferrari' die mogelijk komen door 'focus op 2023'

Ferrari-teambaas Mattia Binotto bespreekt een mogelijke reden voor de zorgelijke prestaties van Ferrari tijdens de Grand Prix van Mexico. De Italiaanse renstal is namelijk vroeger in het seizoen gestopt met ontwikkelen om de focus op 2023 te leggen. Teams als Mercedes brengen nog wel ontwikkelingen, waardoor de Duitse renstal op de P2 in het kampioenschap afstormt. Hoe dan ook vindt Binotto de prestaties van zijn team tijdens de laatste drie raceweekenden niet representatief.

De Scuderia had het zwaar in Mexico, wat te zien was aan de slechtste kwalificatie van het seizoen die Ferrari neerzette op de zaterdag van het raceweekend. Met de P5 van Carlos Sainz en de P7 van Charles Leclerc ging de Italiaanse renstal de race van zondag in. Tijdens de Grand Prix reden ze in niemandsland, ze waren te snel voor de middensector, maar te langzaam om bij Mercedes en Red Bull Racing te komen. Ferrari verkoos dit keer de betrouwbaarheid van de krachtbron boven de prestaties, gezien de Scuderia hier eerder het jaar de mist mee in ging.

'Normaal zijn we best dicht bij onze rivalen, maar het gat was zo groot in de kwalificatie', vertelt Binotto aan Fromu1a.uno. 'Het compromis dat we moesten sluiten vanwege onze krachtbron was niet optimaal, maar het legt alsnog niet het gat in performance uit', vervolgt de Zwitserse Italiaan. 'We konden het eerst niet geloven, aangezien de VT1 nog wel goed ging. Het liep ongeveer net zo als in België, dus we moeten begrijpen wat er gaande is om het aan te passen voor de aankomende twee races.' In België had Ferrari het ook zwaar, maar daar stonden ze nog wel op het podium. In Mexico leverde het team zo'n seconde per ronde in op Max Verstappen.

'De laatste paar races waren niet geweldig, maar in Singapore en in Suzuka waren we wel competitief. In Austin waren we goed in de kwalificatie, maar niet zo goed in de race. Hoe dan ook zijn de laatste drie races geen goede representatie van onze performance. Het is geen trend, het is een uitzondering', stelt Binotto, die hoopt dat Brazilië een comeback voor hen zal vormen. 'Mercedes komt ook terug, want ze ontwikkelen meer dan wij op dit moment. Wij zijn daar eerder mee gestopt om de focus op 2023 te leggen. Ik maak me dus geen zorgen om onze verbeteringen, want ik weet dat we gestopt zijn met ontwikkelen.'

Binotto: 'Ik verwacht geen problemen in Brazilie'

Mexico was volgens de Ferrari-teambaas dus een uitzondering in de prestaties van de Scuderia. 'Het was een race op zich', zegt Binotto, waarmee hij het onderwerp 'GP Mexico' afsluit. 'Denken aan Brazilie is als denken aan Oostenrijk, en ik verwacht geen problemen in Brazilie', vertelt hij. De teambaas vergelijkt de twee banen waarbij rechtelijnsnelheid belangrijk is. In Oostenrijk won Leclerc, dus dat zou een goed vooruitzicht moeten betekenen.

Binotto vindt dat de twee Ferrari-rijders de resultaten van Mexico hebben gemaximaliseerd door punten thuis te brengen. Volgens hem doen Sainz en Leclerc dat het hele jaar al tijdens moeilijke races, waarvoor hij hen looft. 'Onze rijders zijn zeer verantwoordelijk, ze nemen geen onnodige risico's, ook niet als ze met elkaar in gevecht zijn. Het was belangrijk voor ons om beide auto's over de finish te krijgen. We werken aan de betrouwbaarheid. Dat is een van de uitdagingen voor volgend jaar.'

Kerbs nekken de F175 al gauw

Wat ook te zien was in Mexico, was hoe de Ferrari-bolide reageerde op de kerbs. Een paar keer raakten Sainz en Leclerc de controle over de auto bijna kwijt. Dat komt door hoe plat en laag ze de Ferrari afstellen. 'Hoe lager we de auto afstellen, hoe sneller hij gaat', legt Binotto uit. 'Dat geldt voor iedereen, maar voor ons nog meer. In de laagste afstelling vinden wij de meeste performance. Maar dat betekent ook dat onze auto stijf wordt.' De wendbaarheid van de bolide neemt dan af, waardoor het gehobbel over kerbs de auto al snel uit balans kan halen.

Als het kon, zou Ferrari dat probleem dit seizoen nog willen ontwikkelen en verhelpen, maar de budgetcap speelde ook een rol, aldus Binotto. Dat is ook een reden waarom de Scuderia al vroeg in het seizoen hun focus op 2023 heeft gelegd, anders zouden ze mogelijk over de budgetlimiet heen gaan. De sancties voor Red Bull lieten zien wat de gevolgen zijn. 'Als we meer upgrades konden meenemen, dan konden we meer uit de auto halen, dat zeker. Maar we hadden het budget niet om het te doen', legt Binotto uit. Voor de laatste twee races is Ferrari in gevecht met Mercedes voor P2 in het klassement. Momenteel staat de Scuderia met 40 punten voor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws