Aston Martin-coureur Fernando Alonso vindt niet dat coureurs veel invloed hebben op de successen van hun team. Van coureurs als Michael Schumacher, Lewis Hamilton, en Max Verstappen wordt vaak gezegd dat ze bij respectievelijk Ferrari, Mercedes, en Red Bull Racing een team om zich heen bouwden, maar Alonso gaat niet mee in die theorie, en wijst vooral op de factor geluk.
Verstappen en Alonso kenden een vergelijkbaar begin van hun successen. In 2005 onttroonde Alonso zevenvoudig wereldkampioen Schumacher, terwijl Verstappen zestien jaar later zevenvoudig wereldkampioen Hamilton onttroonde. Alonso was ten tijde van zijn eerste wereldtitel vijftien dagen jonger dan Verstappen bij diens eerste WK-titel. Beide coureurs pakten een jaar later hun tweede titel, maar daar hield het voor Alonso voorlopig ook op. Zeventien jaar later is hij nog steeds een tweevoudig wereldkampioen, terwijl Verstappen vermoedelijk binnen enkele weken zijn derde kampioenschap zal veiligstellen.
Hamilton en Verstappen profiteerden van regelwijzigingen
De rol van de coureur in die successen is volgens Alonso beperkt. 'Het wordt altijd gezegd dat coureurs teams opbouwen, maar toen Lewis (Hamilton, red.) naar Mercedes kwam, bouwde hij helemaal niks op', zegt Alonso tegen The Telegraph. 'Er was gewoon een nieuw reglement (in 2014, red.) dat alles voor hem heeft opgebouwd.' Met die hybride-motoren domineerde Mercedes jarenlang, met acht constructeurstitels als gevolg.
Hoewel Verstappen vijf jaar doorbracht bij Red Bull, voordat het team voor de titel kon strijden, vindt Alonso dat ook Verstappen geen bepalende rol hierin gespeeld heeft. 'Toen Max (Verstappen, red.) bij Toro Rosso en Red Bull Racing kwam, won Hamilton nog steeds alles. Hij heeft helemaal geen winnend Red Bull-team gebouwd. In 2021 was het heel spannend tussen beide, en nu de regels veranderd zijn vorig jaar, heeft Red Bull alle races gewonnen dit seizoen.'
Het team achter de schermen is voor Alonso veel belangrijker, en daar heeft de coureur weinig invloed op, meent de Spanjaard: 'Ik weet dus niet precies wat er bedoeld wordt als men zegt dat je een team rondom een coureur kan opbouwen, want in deze sport zijn technische keuzes, technische reglementen, een ideeën van de ontwerpafdeling of data uit de windtunnel veel bepalender dan je eigen input, je feedback, je persoonlijkheid of je rijstijl. Uiteindelijk moet je gewoon op het juiste moment op de juiste plek zijn.'
Alonso jaagt op titel drie
Het is ruim tien jaar geleden dat Alonso in eigen land zijn 32e en voorlopig laatste overwinning pakte, maar de ambitieuze man uit Oviedo verliest het grote doel, de wereldtitel, voorlopig toch niet uit ogen. Met zijn 42 jaar zal Alonso moeten hopen dat het Aston Martin-project successen gaat opleveren. Aan motivatie is in ieder geval geen gebrek bij Alonso: 'Als je iets negatiefs meemaakt in je carrière, of negatieve resultaten pakt, moet je je dwingen om bepaalde dingen te blijven doen, maar als je goede resultaten pakt, is dat makkelijk. We hebben een aantal slechte keuzes van Red Bull nodig, zodat ze afwijken van de goede richting die ze nu hebben gekozen met hun auto. Daarnaast hebben we zelf grote stappen nodig bij onze eigen auto. We hebben afgelopen winter al een stap gezet en ik heb veel vertrouwen in dit project.' In het geval dat Alonso in 2024 de titel pakt, zou hij de oudste wereldkampioen worden sinds Juan Manuel Fangio in 1957.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties