In het weekend van 27 - 29 april is niet alleen de lentestop van de Formule 1 voorbij, ook betekent het weekend het begin van het 2023-seizoen van de Porsche Carrera Cup Benelux (PCCB). De Porsche-klasse is wederom rijk aan Nederlands talent en zal bekende namen en nieuwkomers kennen. De Porsches staan in april het supportprogramma van de World Endurance Championship-race op Spa Francorchamps en zullen gedurende het seizoen twee weekenden in Nederland racen. F1Maximaal blikt vooruit op het Porsche-kampioenschap.
De prestigieuze Porsche-klasse staat op het punt om aan zijn elfde seizoen te gaan beginnen. In de afgelopen paar jaren kende het kampioenschap maar liefst drie Nederlandse kampioenen, bestaande uit Xavier Maassen (2017), Max van Splunteren (2019) en Loek Hartog (2020). De laatst genoemde coureur heeft recent de overstap gemaakt naar de Porsche Mobil 1 Supercup, waardoor de Carrera Cup dus zijn belofte nakomt om een kweekvijver voor talent te zijn.
De kampioen van vorig jaar, de Britse Harry King, won in 2022 maar liefst negen van de tien races, waarvan twee op het TT-Circuit in Assen. De strijd om de troonopvolging van de 2022-kampioen zal ongetwijfeld intens gaan worden, want er staan 29 auto’s te popelen om het circuit weer te betreden. De Porsche Carrera Cup Benelux kent dit seizoen een recordaantal van 32 rijders, zoals de organisatie trots laat weten. De coureurs hebben zes weekenden en in totaal twaalf races de tijd om de titel te pakken.
PCCB combinatie van jonge honden en veteranen in het ondernemen
De Porsche Carrera Cup Benelux is verdeeld in de Pro-, Pro/Am- en Am-klasse, waardoor het veld van rijders bestaat uit ervaren coureurs, jonge honden, en mannen en vrouwen die voornamelijk ondernemer zijn of beroepsmatig zeer actief zijn en ook willen genieten van de autosport in de vorm van de Porsche Carrera Cup Benelux, aldus de Series-manager Olivier Aerts. In de Pro-klasse gaan we meerdere Nederlanders zien, waaronder Rik Koen.
De talentvolle twintiger reed in 2022 zijn eerste jaar in het Porsche-kampioenschap en zal dit jaar opnieuw aantreden bij het team van Parker Revs Motorsport, waar King de titel mee won. Koen had in 2022 de Brit als zijn teamgenoot en heeft veel van hem geleerd. King heeft echter de opstap naar de Supercup gemaakt, dus zal Koen de Duitse Etienne Ploenes, die veel ervaring heeft opgedaan in GT3- en GT4-kampioenschappen, als teamgenoot krijgen.
Ook geen onbekende in de Pro-klasse is de rookie champion van 2022, Lucas van Eijndhoven, die een bekende achternaam draagt in de Porsche-wereld. De broers, Lucas en Huub van Eijndhoven, hebben ruime ervaring in de Porsche-kampioenschappen. De jongste van het duo zal wederom deelnemen aan de Carrera Cup Benelux. Daarbij blijft hij trouw aan zijn team JW Raceservice. De oudste komt in actie voor GP Elite in de Porsche Supercup.
Kleine jongens worden groot: Norden en De Haan gaan de strijd aan
GP Elite is overigens ook van de partij in de Carrera Cup en zal aan de slag gaan in de Pro/Am-klasse met het jonge talent Sacha Norden en de 48-jarige Maik Rosenberg. Norden maakte voor 2023 de overstap naar de Porsche 911 in Cup-uitvoering, zoals GP Elite liet weten. De Tukker won in 2022 de GT4-titel in de Porsche Sprint Challenge Benelux en dat smaakte vanzelfsprekend naar meer.
Naast Norden zal ook jongeling Robert de Haan het Porsche-strijdtoneel betreden. De 16-jarige wist in 2022 in de Spaanse Formule 4 twee overwinningen te boeken en pakte in de winter van 2023 het kampioenschap van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe. Voor zijn 2023-seizoen stapt hij in bij Richardson Racing.
Veelzijdige rijders als De Jonghe, van Parijs en Vanderfeesten hopen anderen het vuur aan de schenen te leggen
In totaal zullen er veertien Pro-rijders zijn, acht deelnemers in de Pro/Am-klasse, en zeven in de Am. Één van de vaste gezichten in het Porsche-kampioenschap het laatste jaar is Sam de Jonghe. De 31-jarige Belg is een test- en reservecoureur bij Mahindra Racing in de Formule E, en hij is sinds lange tijd ook bezig met het competitief zijn in de GT-kampioenschappen en het langeafstandsracen. In de Carrera Cup Benelux van 2022 pakte De Jonghe de vierde plek in het kampioenschap en zal ongetwijfeld terugkomen voor meer. Dat gaat hij doen bij het team RedAnt Racing.
Glenn van Parijs, ook geen onbekende, wist in 2022 tweede te worden in het kampioenschap en zal de lat hoger willen leggen voor het aankomende seizoen. De Belg pakte elf van de twaalf podiums en zal opnieuw in dienst zijn van NGT Racing. Ook de Belgische Luc Vanderfeesten zal aansluiten bij de Porsche-grid. De 55-jarige amateurpiloot en tevens Porsche-dealer zal de auto delen met Ad Geerts, wat betekent dat ze elk drie races zullen gaan verrijden.
Racegeweld van de Porsche Carrera Cup Benelux in Assen en in Zandvoort te bewonderen
Zoals al genoemd bevat de kalender van de Porsche Carrera Cup Benelux zes raceweekenden waarin elk twee races zullen worden verreden. Het eerste weekend zal zich bevinden in de Belgische Ardennen, voorafgaand aan de WEC-race, de zes uur van Spa. In juni vertrekt het veld naar de Hockenheimring in Duitsland, waarna het Porsche-kampioenschap twee keer gaat racen in Nederland.
De eerste race in Nederland is eind juni in Zandvoort en zal een onderdeel zijn van het DTM-weekend. Het tweede raceweekend is in augustus in Assen op het TT-Circuit tijdens de Jack’s Racing Days. De laatste twee rondes van het Porsche-kampioenschap zullen zich afspelen op het Belgische Circuit Zolder en op de Red Bull Ring. In Oostenrijk rijdt de Carrera Cup weer met de DTM mee.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties