Na zijn Formule 3-titel was een voortzetting van zijn carriĆØre in de Formule 2 een logische volgende stap voor Dennis Hauger. Het aan Red Bull gelieerde talent baant zich op volle snelheid een weg door de subklassen van de Formule 1, waar hij inmiddels voor beloond is met een stoeltje bij Prema, Ć©Ć©n van de topteams van de F2-paddock. De stap van Formule 3 naar Formule 2 bleek een pittige te zijn, maar de Noorse superster kan het aan. In Barcelona nam Hauger uitgebreid de tijd om met F1Maximaal.nl te praten over de start van zijn Formule 2-carriĆØre, de samenwerking met Red Bull en zijn doelen voor het resterende F2-seizoen.
Terwijl de Prema-ingenieurs in de garage zijn F2-bolide uit elkaar schroefden, kwam Dennis aangelopen. We schuilen voor de brandende zon in de schaduw van het rode motorhome van zijn team. Al snel wordt zijn optimistische instelling duidelijk. Ook na een zwaar weekend in Spanje blijkt uit zijn woorden namelijk dat hij zijn eerste Formule 2-jaar onverstoord doorzet. Hij richt zich op de taak die voor hem ligt en wil dat zijn seizoen de juiste richting ingaat - iets dat hij nog geen week later bewees door de sprintrace in Monaco te winnen. 'Ik denk dat mijn weekend in Spanje niet optimaal was, we moeten daar gewoon naar kijken', zo opende hij.
'Imola was een stap in de juiste richting, maar in Barcelona ging er iets mis. We kijken er naar en gaan naar Monaco, dat is mijn eerste stratencircuit (in de F2, red.). Dat wordt interessant. In Noorwegen heb je veel technische circuits. Hopelijk kunnen we daar successen boeken en terugveren.' In Barcelona wist Hauger geen punten binnen te slepen, maar zijn veerkracht werd in de dwergstaat dus al duidelijk. 'Monaco en Baku heb ik nog nooit meegemaakt. Die circuits ogen tof en de kwalificatie is zeker van belang.'
Van F3 naar F2
Hauger geeft toe dat de stap van de Formule 3 naar de Formule 2 niet zo verlopen is als hij had gehoopt. Hij waardeert de instelling van zijn team echter, evenals hoe hard er gewerkt wordt om zijn lastige beginfase om te draaien. Zijn destijds veertiende plek in de F2 - inmiddels een twaalfde - is namelijk beslist geen accurate weerspiegeling van zijn talent. Hauger: 'Uiteindelijk levert het team uitstekend werk, we werken goed samen, zoeken naar oplossingen en geven niet op.'
'De instelling die je moet hebben in een F2-auto is wel anders dan in een F3-auto. Hij is zwaarder, heeft meer pk's en een grotere turbo. Daarom vragen deze auto's om een andere rijstijl, en die gaat een beetje tegen mijn natuurlijke rijstijl in. Bij het aansnijden van de bocht ligt er zĆ³ veel grip', benadrukt hij. 'Je moet dus uitvogelen hoe je de auto het beste in kan sturen en de bochten aan kan vallen, dat voelt in de F2 anders aan. Het is een flinke uitdaging, maar het gaat steeds beter, op Barcelona na dan.'
Hauger wist in zijn derde F2-weekend zijn eerste podium al te scoren, en heeft in zijn debuutseizoen inmiddels dus ook zijn eerste zege al behaald - en niet op het minste circuit. In de straten van Monaco kende de Red Bull-junior een uitstekend weekend en haalde hij maar liefst zestien punten binnen, Ć©Ć©n punt meer dan in alle races die hij daarvoor verreed.
Op het podium in Imola
'In Imola verreed ik mijn eerste kwalificatie op een nat wegdek in de Formule 2. Dat ging aardig. Mijn start was goed, waarna ik iets te gretig werd. Daarmee verpestte ik mijn banden een beetje en ook verloor ik wat tijd onder de virtuele safety car. Met Jehan (Daruvala, zijn teamgenoot bij Prema, red.) voor me was meer dan de derde plek niet echt mogelijk, maar over het algemeen was in tevreden met de race.'
Hauger komt in 2022 voor het eerst uit voor Prema in de F2, maar komt veel bekende gezichten tegen. In de Formule 3 reed hij namelijk ook al bij de Italiaanse equipe, en dat heeft zo zijn voordelen: 'Ik denk dat de sfeer ongeveer hetzelfde is, en dat we hetzelfde werken. Het voelde voor mij als een vrij natuurlijke stap naar het Formule 2-team. Ik denk niet dat het verschil tussen de twee teams echt groot is. De auto is verschillend, maar de werkwijze is vergelijkbaar gebleven. Dat je elkaar kent, dat helpt alleen maar mee.'
Red Bulls betrokkenheid bij de junioren
Hauger werd in 2017 benaderd door Red Bull en neemt sindsdien deel aan het juniorenteam. Wanneer een coureur zich ontwikkelt, zou Red Bulls betrokkenheid ook moeten groeien, zou je denken. Hauger stelt echter dat de betrokkenheid niet zozeer gegroeid is sinds zijn stap naar de F2: 'Ik denk dat Red Bull dit jaar vooral over het algemeen wat meer betrokken geweest is bij de junioren. Wanneer we niet racen, kijken we wel eens wedstrijden mee in de fabriek. Dat is goed. We werken vooral samen met het F1-team, maar in dat proces is de betrokkenheid van Helmut Marko niet toegenomen, of zoiets.'
In zijn zesde jaar van de samenwerking met het F1-team realiseert Hauger zich dat de druk van bovenaf niet zozeer toegenomen is, hoewel hij ook niet wil spreken van een afname. 'Als je in een juniorenteam zit, moet je presteren. Er zal altijd druk op staan, maar voor mij is dat geen extra factor. Ik richt mij gewoon op de zaken waar ik mij op moet richten, en doe mijn best. Meer dan dat kan je niet doen. Ik kijk naar het grotere plaatje en maak mij er geen zorgen over. Je wil presteren en de ladder beklimmen. Dan is druk vanzelfsprekend, maar niet te groot.'
In de simulator in Milton Keynes
Enige tijd geleden kwam er uit de Noorse media een bericht naar buiten waarin gesuggereerd werd dat Hauger opgeroepen was om racevoorbereidingen te treffen voor het hoofdteam in Milton Keynes. F1Maximaal.nl ging er achteraan. 'Ja, ik ben daar een paar keer geweest om wat voorbereidingen te treffen voor het F1-team. Dat was een toffe en leerzame ervaring, echt vet! Het voelde vrij goed aan en het team laat je natuurlijk wel oefenen voor ze je die simulator in sturen. Ze investeren heel veel in die simulator dus je hebt veel meer gevoel in die simulator. Waar je aan werkt tijdens het rijden, het samenwerken met de ingenieurs en het afstellingswerk bieden uitstekende oefening.'
Zandvoort
De Formule 2 en Formule 3-grids vormden, net als de F1, een onderdeel van het raceprogramma voor de Dutch Grand Prix van 2021, de eerste Nederlandse race sinds 1985. Hauger, toen rijdend voor Prema in de F3, wist een van de races op het teruggekeerde circuit te winnen. 'Ik heb mij ontzettend vermaakt op Zandvoort, met name tijdens de kwalificatieronden. Gevechten op het circuit waren er wel iets lastiger, het wordt interessant om mee te maken hoe dat in een F2-auto is. De atmosfeer was er fantastisch, zelfs toen ik reed. Zodra je de eindstreep overkwam, realiseerde je je dat er overal rook hing. De Nederlandse fans waren springlevend. Tijdens het rijden merk je dat niet, maar na de eindstreep was dat maar al te duidelijk, erg mooi!'
Er staan nog negen races op de kalender voor de Formule 2-heren, waaronder Zandvoort tijdens het eerste weekend van september. Hauger legt uit hoe hij het restant van zijn eerste F2-jaar idealiter voor zich ziet: 'Met een stijgende lijn! We gaan het zeker per race aankijken en willen die stap zetten die nodig is om voor overwinningen te gaan. Ik denk dat dat het doel is, hopelijk zo snel mogelijk. Dan kan ik me werkelijk richten op het kampioenschap. Zodra die klik er is, is het een kwestie van de stijgende lijn doorzetten.'
Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties