Mol was nog niet klaar met Mercedes: 'Dat is een mooie manier om te zeggen: we kunnen niet hard genoeg'

| door Shanna Lutgert

Oud-coureur Robert Doornbos en Ziggo Sport-commentator Olav Mol zagen Max Verstappen worstelen en vechten met de RB20 tijdens de kwalificatie, maar het lukte hem alsnog om de poleposition te pakken. Mercedes had daarentegen een mindere dag, en Mol hoort het team alvast het gebruikelijke riedeltje opdreunen dat het de volgende race echt beter moet. Daar heeft Red Bull Racing totaal geen last van.

De racedag is net aangebroken, maar Verstappen heeft voorafgaand al drie keer een eerste plek bemachtigd. De eerste tijdens de sprintkwalificatie, de tweede tijdens de sprintrace, en de derde tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace. Het viel Doornbos op dat de Nederlander veel moest vechten met de auto in de slotfase van beide kwalificaties. Verstappen gaf dan ook aan dat de omstandigheden erg tricky waren en het lastig was om de banden in het juiste werkvenster te krijgen. Het asfalt is nogal ruw, en aangezien alleen een Porsche-cup en de F1 Academy in het voorprogramma staan, evolueert de baan heel snel tijdens een sessie van de Formule 1.

Verstappen kwam hoe dan ook als winnaar uit de bus en er wordt verwacht dat hij ook de Grand Prix gaat winnen. Doornbos zag gedurende het weekend echter wel dat de concurrentie dichterbij aan het komen is, maar wil eerst wat complimenten leveren aan het adres van Sergio Pérez. 'Hij heeft een prachtige seizoenstart. Hij doet het hartstikke goed', zegt de oud-coureur in zijn analyse tijdens de Formule 1-hoogtepunten op Ziggo. 'Vorig jaar had hij rond deze tijd al wat gewonnen', kaart Rob Kamphues aan. 'Dat is waar, maar hij is nu veel consistenter. Daar heeft het team ook meer aan, want met die feedback kan je wat. De teams komen wel dichterbij, met name Ferrari. Verstappen pakte de poleposition met maar een tiende', wijst Doornbos aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een poleposition met een marge van een tiende, is nog steeds een poleposition. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Vanwege de baanomstandigheden lukte het Verstappen niet om met een gigantische marge, zoals we min of meer van hem gewend zijn, de poleposition te pakken. 'Het is hier ook wel lastig om sector 1 tot en met 3 aan elkaar te knopen', gaat de oud-coureur verder. 'Het asfalt is erg ruw, er ligt amper rubber, dus het evolueert enorm. Daarom rijden ze ook als omaatjes tijdens de opwarmronde, want die rode band haalt een rondje flat out net niet. Verstappen was echt aan het glijden, aan het vechten en aan het sturen. Hij was zelf ook verbaasd, en nog verbaasder dat die anderen nog slechter waren. Voorheen lieten ze die kwalificatie nog wel eens schieten omdat ze weten dat ze en goede auto hebben, maar die willen ze nu wel graag meepakken.'

Mol sneert naar Mercedes: 'Dat is een mooie manier om te roepen: we kunnen niet hard genoeg'

De top drie voor de race van zondag wordt aangevuld door beide Ferrari-rijders. 'Het gat is minder dominant dan we dachten, althans, dat we kennen uit het verleden', zegt Doornbos. De voormalig Red Bull-coureur heeft echter wel genoten van de kwalificatie, en ook van de sprintrace daarvoor. Hij zag hoe Verstappen vooraan alles onder controle had, en het middenveld voor veel spektakel zorgde, zoals Lewis Hamilton in gevecht met Kevin Magnussen. 'In het begin wilde Hamilton met vier man door een bocht, dat gaat niet. Hij dook in dat gat, al had hij in mijn optiek de apex redelijk gemist en die anderen remden niet af. Norris ging op de penaltystip liggen aan de buitenkant. Daarna was het echt spannend. Magnussen verdedigt altijd keihard, of het nu voor de laatste plek is of voor de punten.'

Hamilton vocht behoorlijk hard terug, en dat ging niet zonder risico. Uiteindelijk kreeg hij een tijdstraf voor speeding in the pitlane, en daardoor belandde hij alsnog buiten de punten. 'Hij moet ook wel (zo vechten, red.), anders is er geen eer te behalen bij Mercedes', stelt Doornbos. 'Ja, bijzonder', vult Mol aan. 'Ze zeggen: we hebben een topspeed deficit. Dat is een mooie manier om te roepen: we kunnen niet hard genoeg', zegt Mol. 'Die auto is net zo'n diva als vorig jaar, hoor. Daar is niets aan veranderd. Ze staan wel voor het eerst met twee auto's in de top tien in Miami. Elke keer komt er dan een persbericht: we hebben het de volgende keer wel voor elkaar', vervolgt Mol. 'Maar ik heb tot nu toe alleen maar spektakel gezien, met hetzelfde resultaat: Verstappen staat bovenaan.'

Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen