Marko wijst op mazzeltje op topdag Verstappen: 'We hadden alle geluk van de wereld'

| door Mark Hanselman

Helmut Marko had eindelijk weer eens een vrijdag met minder zorgen: Max Verstappen was vanaf de eerste meters tevreden met de balans, en sloot dan ook alle sessies als snelste af. Toch verliep de dag niet helemaal vlekkeloos, beseft de Oostenrijker, die zag dat Verstappen in de eerste vrije training het geluk van de kampioen had.

Verstappen was in de sprintkwalificatie uiteindelijk 0,093 seconden sneller dan Lando Norris, die de tweede tijd pakte. 'We zijn er heel gelukkig mee dat we deze poleposition hebben kunnen pakken. Ditmaal had de auto vanaf het begin een goede balans, en natuurlijk wist Max ook de ronde af te leveren', zo deelt Marko bij het Oostenrijkse ServusTV complimenten uit aan man and machine.

Het was niet een complete goednieuwsshow bij Red Bull, want Sergio Pérez pakte niet het optimale resultaat, al was zijn zevende positie wel een betere uitslag dan in Imola, Monaco, Canada, of Spanje. 'Ik zou wel zeggen dat Sergio (Pérez, red.) ongelukkig was. Ik geloof dat Esteban Ocon in de weg reed, anders had hij verder vooraan kunnen staan, maar het is een positieve start', beseft Marko. Pérez begon in het verkeer aan zijn snelle ronde en was daardoor 1,3 seconden langzamer dan zijn kopman.

Sensorprobleem

De enige kleine tegenslag van de dag kwam uit de eerste vrije training, toen Verstappen een rode vlag veroorzaakte, nadat hij stilviel. Dat was het gevolg van een schoonheidsfoutje van de wereldkampioen. 'In de eerste vrije training, schoot Max rechtdoor in de eerste bocht, waardoor hij bijna met alle vier de wielen over de hobbels ging, en daardoor sprong een sensor uit die de oliedruk aangeeft. Daardoor was er theoretisch gezien geen oliedruk.'

'Dan moet je natuurlijk zorgen dat je de motor redt, maar we hadden al het geluk van de wereld dat dit recht voor onze neus gebeurde', aldus Marko. Het leek er even op dat Verstappen de helft van de vrije training moest missen - vrij cruciaal in een sprintweekend - maar uiteindelijk viel het dus allemaal mee, vanwege de aard van het probleem, en de locatie waarop Verstappen tot stilstand kwam. 'Daardoor kon hij achteruit rollen, waarna ze hem de pitstraat in konden duwen. Daarna deactiveerden we de sensor, en gingen we weer verder.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen