Het is inmiddels de zoveelste keer dat Sergio Pérez Q2 of Q3 niet haalt in een kwalificatiesessie. Tijdens de Grand Prix van Las Vegas kwam het er niet uit, en dat gebeurde opnieuw tijdens de sprintkwalificatie in Qatar. De druk staat er vol op, en daarom snapte coureur en Viaplay-analist Tom Coronel niet dat Pérez zo zachtaardig blijft rijden. Het is duidelijk dat Red Bull Racing met hem geen stappen kan zetten in de ontwikkeling.
Vanaf de zomerstop tot en met de Grand Prix van Las Vegas heeft Pérez slechts twintig punten kunnen scoren, met de Grand Prix van Nederland als laatste hoogtepunt. Daar pakte de Mexicaan acht punten, wat hij vanaf dat moment niet heeft weten te herhalen. Eerder in het seizoen vond Red Bull al dat Pérez zijn vorm weer terug moest vinden, maar dat lijkt niet meer te gaan gebeuren. Christian Horner voert de druk op en geeft aan dat er snel resultaten moeten komen, maar met zulke rampzalige kwalificatiesessies gaat dat niet lukken. Coronel snapt niet waarom het er telkens niet uit komt bij Pérez.
'De kleine verschillen zijn nu zo belangrijk, dus ze hebben een tweede rijder nodig die de auto kan ontwikkelen. Ik zou zeggen: zo snel mogelijk een goede tweede piloot erbij', stelt de rallycoureur na de sprintkwalificatie bij Viaplay. 'Dit is gewoon een excuus om een excuus te hebben', gaat hij verder, nadat Pérez zijn zegje had gedaan en aangaf dat hij last had van verkeer. Charles Leclerc zat hem in de weg tijdens zijn laatste ronde, waardoor hij niet veel meer kon verbeteren. 'Ik kan niets anders zeggen dan dat hij een watje is omdat hij gewoon niet instuurde. Hij wist ook dat Leclerc doorstuurde. Wees dan de man die de ballen heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tung snapte niet wat Pérez aan het doen was
Zij aan zij gingen Leclerc en Pérez door de eerste bocht alsof de racedag al aangebroken was. Leclerc was op dat moment echter al veilig, de Mexicaan nog niet. In dat opzicht liet hij Leclerc zijn ronde verpesten. 'Hij ging er een beetje half laf naast zitten. Wat ga je doen, insturen of niet?' vervolgt Coronel. 'Je ziet dat hij een gat openlaat. Dan mist hij de bocht op anderhalve meter.' Viaplay-collega Ho-Pin Tung vroeg zich ook af waarom Pérez daarvoor koos. 'In Qatar is het naast die lijn ook erg smerig, dus als je iets te wijd zit...' wijst hij aan. 'Pak de leiding! Laat zien dat je een baasje bent, en geen watje!' roept Coronel gefrustreerd.
'Je ziet Leclerc er ook best wel hard langskomen, dus die exit van Pérez was ook niet al te best', vult Tung aan. 'Leclerc had hem nooit kunnen pakken, dus dan had hij (Pérez, red.) kunnen weten dat hij hem afbreekt. Als teambaas wil je iemand die de kill-factor erin gooit. Hij komt over van: ja het is allemaal wel goed, wel oké. Een labrador overleeft het niet in die slangenkuil, tussen die piranha's', neemt Coronel weer over. Deze resultaten helpen Pérez ook mentaal niet, want elk weekend moet hij weer verklaren waarom het verschil met Verstappen zo groot is. Hij blijft echter herhalen dat hij zijn zitje in 2025 behoudt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik denk dat Horner er zelf ook klaar mee is'
Tung denkt de mentaliteit te snappen. 'Je probeert je natuurlijk voor die kritiek af te sluiten. Ik weet niet of Pérez het nog kan, maar coureurs vinden zichzelf altijd de snelste op de grid', verklaart de coureur. 'Hij zal denken: als ik de auto heb, kan ik het nog steeds. Maar dit soort dingen gebeuren eigenlijk te vaak.' Teambaas Horner lijkt amper woorden te hebben om de Mexicaan te verdedigen. 'Ik denk dat Horner er zelf ook klaar mee is, en Helmut wil iemand die er vol voor gaat, en hij gaat er 99,9 procent voor, in plaats van 100 procent', zegt Coronel vervolgens.
'Het verschil met Max is te groot, de resultaten moeten er zijn, maar dit kan niet. Dit is ook waarom ze niet meer meedoen voor het constructeurskampioenschap. Het is echt het probleem van Pérez', vindt de Nederlander. Tung snapte een deel van Horners uitleg over de auto echter wel. 'Zeker, wat Horner uitlegt, en wat er is gebeurd, heeft te maken met downforce. In Las Vegas hadden ze wat te veel, hier hebben ze wat te weinig. Dus de banden komen minder makkelijk op temperatuur als het afkoelt. Het is een goede verklaring. Misschien dat ze er tijdens de race wat aan hebben, omdat het het inhalen makkelijker kan maken', aldus Tung.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties