Verstappen vindt stilstaan in de pitstraat voor nu 'beste optie': 'Liever dan in laatste bocht' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen vindt stilstaan in de pitstraat voor nu 'beste optie': 'Liever dan in laatste bocht'

Verstappen vindt stilstaan in de pitstraat voor nu 'beste optie': 'Liever dan in laatste bocht'

Officieel is het niet toegestaan om stil te staan in de pitstraat om een gat te creëren, maar volgens Max Verstappen is dit echter wel de minst slechte optie. De coureur van Red Bull Racing realiseert zich dat het niet ideaal is, maar hij vindt dit een stuk veiliger dan langzaam rijden in een bocht. Ferrari-coureur Charles Leclerc is het roerend eens met de Nederlander.

In de afgelopen seizoenen ontstonden er tijdens de vrije trainingen en de kwalificaties met enige regelmaat onveilige situaties op het circuit, omdat coureurs erg langzaam reden op het circuit om een gat naar hun voorganger te creëren. En aangezien veiligheid een belangrijk thema is in de autosport, is de FIA op zoek gegaan naar een oplossing voor dit probleem. Vorig jaar werd er daarom een maximumtijd ingesteld, waar alle coureurs niet boven mogen komen tijdens hun out-lap. Deze oplossing heeft er enkel voor gezorgd dat er niet langer een gat op het circuit, maar in de pitstraat wordt gecreëerd.

Verstappen en Leclerc eensgezind

Eigenlijk is het ook niet toegestaan om in de pitstraat stil te staan, maar dat gebeurde tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein toch. Dat constateerde ook Leclerc in Q2. 'De jongens voor Carlos (Sainz, red.) stoppen. We mogen normaal niet stoppen', riep de Monegask over de boordradio naar zijn team. Er zou een betere oplossing volgen voor de start van het 2024-seizoen, maar deze is er voorlopig nog niet. Voor nu is de huidige aanpak volgens Verstappen de beste optie.

'Ik denk dat dit momenteel de veiligste manier is om ermee om te gaan', reageert de 26-jarige Nederlander tijdens de persconferentie na de kwalificatie op een vraag van Motorsport.com. 'Het is nog altijd niet ideaal natuurlijk, maar ik heb liever dat auto's stoppen in de pitstraat dan dat ze zoiets op het rechte stuk of in de laatste bocht doen. Op dit moment denk ik dat dit de beste oplossing is, al blijven we natuurlijk wel kijken hoe we het beter kunnen doen.'

Leclerc is het eens met de drievoudig wereldkampioen en onthult dat de FIA de coureurs al wel een nieuw voorstel heeft gedaan. Het plan dat het autosportorgaan voorlegde zou vergelijkbaar moeten zijn met de virtual safety car-aanpak, maar dit voorstel kon niet op de goedkeuring van de coureurs rekenen. 'Ik ben het volledig met Max (Verstappen, red.) eens. De FIA is donderdag wel met een nieuw systeem gekomen, maar dat was niet precies wat wij als coureurs voor ogen hadden. Daarom hebben we allemaal gevraagd om eerst terug te gaan naar het systeem van vorig jaar. Het proces om iets beters te vinden is nog gaande, maar zoals Max zegt moet je toch ergens stoppen om een gat te laten vallen. Dan is het volgens mij beter om dat in de pitstraat te doen dan op de baan zelf. Ik denk dus ook dat het op dit moment nog de beste oplossing is die we hebben', aldus Leclerc.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Pakt Verstappen de zege in Bahrein? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws