Max Verstappen staat na twee Grands Prix in 2022 niet aan de top van het coureursklassement, maar dat neemt niet weg dat hij een uitstekende seizoensstart gekend heeft. In de eerste wedstrijd van het jaar, te Bahrein, begaf het materiaal van de Nederlander het, waardoor hij achttien kostbare punten in rook op zag gaan. Ook zonder deze punten kan er echter gesproken worden van een goed begin van het jaar. Jan Lammers legt bij F1Maximaal.nl in detail uit waarom dit het geval is.
Na de Grand Prix van Saoedi-Arabië zoeken we contact op met de sportief directeur van Circuit Zandvoort, die de 24-jarige Limburger daar voor het eerst dit seizoen zege zag vieren. Red Bull oogde sterk op het krachtsintensieve Jeddah Corniche Circuit, maar Ferrari weerde zich kranig. Het is dan ook de Italiaanse renstal die Lammers na twee races als meest veelbelovende deelnemer naar voren schuift. 'Zij hebben over het hele spectrum toch erg veel kracht getoond, en ook betrouwbaarheid.'
Hiermee haalt hij meteen het grootste gevaar aan waar het team van Verstappen in de openingsfase van het jaar rekening mee moet houden. 'De Red Bulls zijn in de eerste race uitgevallen. Als je kijkt bij de buren, bij AlphaTauri, zie je dat die betrouwbaarheid iets is waarbij we nog een afwachtende houding aan moeten nemen. De vraag is of dat goed blijft gaan. Tuurlijk is het (Red Bull, red.) een prachtige organisatie met veel verstand van zaken. Waarschijnlijk leren ze van AlphaTauri en versterkt dat de betrouwbaarheid. Maar toch lijkt het bij Ferrari makkelijker te komen. Dat ziet er gewoon sterk uit.'
Ferrari doet monden openvallen in Bahrein
Voorafgaand aan het jaar verreed de F1 tweemaal drie testdagen. In deze testdagen was Ferrari niet continu de snelste partij, maar oogden ze betrouwbaar en zat er vaart in. Dat Ferrari zo goed uit de startblokken zou schieten, dat had ook de oud F1-coureur niet verwacht. 'Ik had eigenlijk verwacht dat Verstappen het jaar zou domineren vanwege de nieuwe reglementen, en noem maar op', suggereert Lammers. 'Dat Ferrari zich daar zo succesvol in zou mengen, dat zag ik niet aan komen. Dit was echter wel mijn insteek voordat ik de nieuwe auto’s had gezien. Zodra de Ferrari’s in actie kwamen, meende ik dat naast Verstappen de grote favoriet voor het WK Carlos Sainz was. Je ziet maar weer dat die voorspellingen altijd een bewegend doelwit blijven.'
'Rijders groeien en leren ook. Zo zag ik over een heel jaar Sainz met de meeste punten thuiskomen omdat hij wat constanter is, maar inmiddels zie je dat Charles Leclerc in zijn aanpak ook wat rustiger geworden is', zo komt Lammers terug op zijn eerdere gedachtegang. 'Wat dat betreft gaat het een voorspelbaar jaar worden – Ferrari en Red Bull zitten er zeker bij. Wie daar verder nog bij komt, is lastig in te schatten. Ik denk dat Alfa Romeo kan verrassen, daar hebben we denk ik niet alles van gezien. Dat blijft de vraag of AlphaTauri, Haas, Alpine en McLaren meer kunnen tonen. Dat wordt super interessant.'
'Met Verstappen krijg je het als autocoureur ongeveer zo perfect als dat je het kan krijgen..'
Verstappen uitmuntend in seizoensstart 2022
Voorlopig is het Ferrari dat voorop ligt, met Leclerc op P1 in het coureursklassement, en teamgenoot Sainz daar achter op P2. Verstappen heeft in het Midden-Oosten aansluiting gevonden, maar loopt na twee Grands Prix al wel twintig punten achter op zijn Monegaskische rivaal. Deze achterstand is Verstappen zelf echter niet te verwijten. 'De eerste wedstrijd was het absoluut gewoon puur het materiaal – daar doe je niets aan', zo relativeert Lammers de achterstand van de Red Bull-rijder. 'Van mijn kant uit, en natuurlijk van buitenaf, heeft iedereen altijd oplossingen voor problemen van een ander. Achteraf weet iedereen welke nummers de loterij gewonnen hebben.'
'Als hij de zaak gaat analyseren, heeft hij ongetwijfeld punten waarvan hij denkt: dit kon er beter en dit kon anders. Dat is inherent aan de sport en aan een topsporter. Van buitenaf denk ik echter dat Verstappen het beste is van wat ik ooit gezien heb aan autocoureurs. Honderd procent perfect, dat krijgen zelfs robots niet voor elkaar.' Een perfect jaar zal geen enkele Formule 1-coureur ooit gereden hebben, want tegenslagen horen nou eenmaal bij de autosport. Perfectie is volgens Lammers dan ook niet zozeer een eis, maar een streven. 'Je kan perfectie toch nooit helemaal nastreven, en kan dat wel, dan lukt dat misschien nét tijdens één race, maar om dat over een heel seizoen voor elkaar te krijgen, dat valt niet mee. Met Verstappen krijg je het als autocoureur ongeveer zo perfect als dat je het kan krijgen.'
Rugdekking van Pérez en Sainz
Verstappen moet het in 2022 dus doen voor Red Bull, maar over een heel seizoen kan een kundige wingman een wereld van verschil maken. Daar kan Verstappen maar al te goed over meepraten na Abu Dhabi 2021. Ook dit jaar lijkt hij aan zijn collega wat te hebben, stelt Lammers: 'Absoluut. Pérez is er eentje die toch relatief oud is ten opzichte van degene tegen wie hij het opneemt. Ondanks het feit dat hij een van de ervaren rijders is, leert hij ook nog. Je oordeel over de rijders moet je dus voorzichtig vellen. Hoe de rijders vorig jaar waren, zo hoeven ze dit jaar niet noodzakelijk weer te presteren. Vaak zie je toch dat die rijders ook constant progressie boeken.'
Aan de kant van Ferrari is het Sainz die langzamerhand, met name vanwege de sterke optredens van Leclerc, in de rol van tweede coureur geschoven wordt. Schrijf de talentvolle Spanjaard over een volledig seizoen echter zeker niet af, waarschuwt Lammers: 'Vooral omdat hij vrij stabiel is. In een piekprestatie zal Leclerc vaak sneller zijn dan hij, maar over het hele weekend gezien, en over een hele race gezien, pakt Sainz zijn moments of glory ook nog wel. Hij heeft ook nog wel wat problemen gehad de afgelopen races waar hij niet helemaal blij mee was. Zodra hij alles naar zijn hand gezet heeft, gaat hij ook heel sterk zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties