Mercedes-teambaas Toto Wolff uitte in 2023 al zijn twijfels over het toevoegen van een elfde team en zijn mening is niet veranderd nu het ook echt staat te gebeuren. Vanaf 2026 zal Cadillac Racing zich bij de grid voegen, maar Wolff blijft sceptisch. Hij hoopt dat General Motors (GM) creatief is en ook daadwerkelijk iets toe kan voegen aan de sport.
Helmut Marko wilde er ook al niet veel over kwijt. De Oostenrijker gaf aan dat hij wel snapte wat Wolff bedoelde, want wat Cadillac neertelt om deel te nemen aan de Formule 1 vanaf 2026 komt niet eens in de buurt bij wat de huidige Formule 1-teams hebben geïnvesteerd om op dit niveau te komen. Bovendien staan de teams er niet echt op te wachten dat hun piece of the pie kleiner wordt vanaf 2026, een jaar waarin de technische reglementen over de kop gaan. Met de toevoeging van een elfde team lijkt dat jaar nog een extra wending te krijgen.
'We hebben een verplichting, een wettelijke verplichting als bestuurders om het standpunt te presenteren dat het beste is voor ons bedrijf en medewerkers, en dat we hebben we in het verleden ook gedaan', begint Wolff tegenover de internationale media. 'Ik denk dat als een team iets kan toevoegen aan het kampioenschap, vooral als GM besluit om als team-eigenaar binnen te komen, dat een ander verhaal is. Zolang ze creatief zijn, betekent het dat de populariteit van de sport zal blijven groeien, dat de inkomsten blijven groeien, en daar zal geen enkel team tegen zijn', benadrukt de Oostenrijker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Niemand heeft dat aan mij uitgelegd'
Wolff is vooral sceptisch omdat zijn eerste indruk van Andretti, die vorig jaar een poging deed om toe te treden in samenwerking met Cadillac, niet bepaald positief was. 'Ik hoop dus dat ze creativiteit meenemen. Niemand van Andretti, Andretti Global of hoe de naam ook zal zijn, heeft ooit een woord tegen mij gezegd in een presentatie over wat het toegevoegde waarde-deel is', verklaar Wolff zijn twijfels. 'Maar dat hoeven ze ook niet, want de teams beslissing niet.' Het is aan de commerciële rechtenhouder en de FOM om erover te beslissen. 'Wij hebben daar geen zeggenschap over. We kunnen een mening hebben, zoals ik die nu heb', haalt hij zijn schouders op.
De Mercedes-teambaas vergelijkt het met uitgenodigd willen worden op een feest en vervolgens niet vertellen waarom je gezelschap een toevoeging is aan het feest. 'Dat is nu mijn persoonlijke mening, en wellicht is dat geen professionele mening', zegt Wolff. 'Maar er is niets dat we kunnen doen. Ik ken de mensen ook niet. Ik heb uiteraard met Mario (Andretti, red.) gesproken. Ik heb Mario één keer gesproken. Ik heb niet met zijn zoon gesproken. Ik heb ook niet met de andere mensen gesproken, dus ik weet niet wie zij zijn. Maar ik ken GM. GM is geweldig', besluit Wolff uiteindelijk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Andretti betrokken als adviseur
Het lijkt erop dat alleen Mario Andretti nog actief betrokken zal zijn bij het Formule 1-team dat in 2026 moet toetreden. De Amerikaan verklaarde in een exclusief interview met F1Maximaal.nl dat zijn rol een beetje gaat lijken op die van Niki Lauda bij Mercedes. 'Mijn betrokkenheid zal er niet anders uitzien dan wat oorspronkelijk het plan was. Ja, ik ben uitgenodigd voor het bestuur, maar ik zal er niet dagelijks bij betrokken zijn. Ik zou wel graag de kans willen hebben om suggesties te doen, ook als het aankomt op de coureurs, en daarnaast over wat technische dingen', aldus Andretti.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties