Peter Windsor is zeer onder de indruk van de kwalificatie van Max Verstappen in Imola. De Nederlander behaalde overtuigend poleposition met een gat van acht tienden naar zijn eerstvolgende concurrent, Charles Leclerc. Wel stelt hij dat Verstappen geluk had rondom het uitvallen van Valtteri Bottas. Hij verbeterde namelijk wel zijn eigen snelste tijd, waardoor het nog niet zeker was of hij zijn snelste ronde mocht behouden.
'Tegen de tijd dat ze naar buiten reden aan het begin van Q3 was het niet zo nat als ze dachten. Verstappen reed twee hele snelle ronden', zo trapt de Britse Formule 1-journalist zijn analyse af. Hij kijkt aan de hand van de sectortijden naar de kwalificatiesessie. 'Een 1:28.7 was voldoende geweest voor pole of de voorste startrij, en toen reed hij een 1:27.9.'
'Laten we eens kijken naar de sectortijden - 28.3 in sector 1, 29.7 in sector 2 en 30.6 in sector 3. In zijn volgende ronde, de poleronde, reed hij 27.6 in sector 1, een ongelooflijke ronde', benadrukt Windsor. In die eerste sector trok hij een gat van meer dan een volle seconde naar zijn Monegaskische concurrent. 'Daar behaalde hij pole', weet Windsor dan ook.
Red Bull zonder porpoising
Hoe kan het dat Red Bull zo veel tijd won ten opzichte van de Italiaanse concurrenten? Volgens Windsor heeft het alles te maken met porpoising. 'Je kon zien dat Ferrari nog heel veel aan het stuiteren was. De Red Bull oogde er ongelooflijk stabiel. Eigenlijk stuiterde die auto vrijwel niet. Dat is denk ik één van de redenen dat Verstappen zo snel was in die eerste sector.'
Also read
Update | Picnic niet van plan schadevergoeding te betalen aan Verstappen: 'Een grapje moet kunnen'
Verstappen met geluk
Windsor ziet dat de twee topcoureurs in de tweede sector min of meer dezelfde sectortijd reden, en dat Verstappen vervolgens in sector 3 ongeveer vier tienden liet liggen. Hij verklaart: 'In sector 3 viel Valtteri Bottas stil en tegen de tijd dat Verstappen eraan kwam, was er sprake van een gele vlag. Hij dacht vast: ah, ik heb net twee geweldige sectoren gereden, daar gaat mijn ronde..'
'Je hoort hem van zijn gas gaan. Dat zie je in de rondetijden ook. Hij zette een 30.5 neer in die laatste sector.' Dit bleek voldoende om de wedstrijdleiding ervan te overtuigen dat hij de uitgevallen Alfa Romeo in acht nam, maar Windsor vond het een twijfelgeval: 'Het was op het randje. Hij was namelijk sneller in die laatste sector dan in zijn ronden ervoor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties