Red Bull Racing lijkt steeds dichter bij een bevriezing van de motorreglementen te komen. Er is in de besprekingen echter één horde die de teams niet gezamenlijk lijken te kunnen nemen. Het kracht intensieve Mercedes weigert namelijk om het vermogen van de motoren te nivelleren, terwijl enkele van de andere teams dat als harde voorwaarde zien wanneer er voor een bevriezing gekozen wordt.
Het zit namelijk zo: wanneer men voor een bevriezing van de motorreglementen gaat, blijft elk team in principe haken op het motorvermogen dat ze op het moment van bevriezen hebben. Nu is dat bij bijvoorbeeld Mercedes een stuk meer dan bij Ferrari en Renault. Logisch dus dat de regerend wereldkampioen weigert om voor de meest praktische oplossing te gaan - het nivelleren van alle krachtbronnen. De minder kracht intensieve fabrikanten weigeren op hun beurt om jarenlang op kracht achter te lopen op Mercedes.
Christian Horner, die sinds het vertrek van Honda op zoek is naar een nieuwe leverancier, en de faciliteiten van de Japanners over zou kunnen nemen wanneer het tot een reglementsbevriezing komt, deelt de vrees die de partijen met inferieure motoren hebben naar aanleiding van het motorgeweld van de Duitsers. Via Motorsport-Total.com communiceert hij het volgende: 'Er moet een oplossing gevonden worden waardoor teams niet drie jaar lang met een motorachterstand rondrijden.'
'Als een team een doelstelling nu gemist heeft, moeten ze niet nog tien jaar achter de feiten aanlopen', beargumenteert Horner. Red Bull kent zelf het probleem dat ze na 2021 überhaupt geen motorleverancier hebben, maar begrijpt dat wanneer ze dit punt aankaarten bij de andere teams, ze op steun van de leveranciers kunnen rekenen die op vermogen ook aanzienlijk achterliggen op Mercedes.
Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft een oplossing: 'Het doel is niet om alle fabrikanten gelijk te trekken qua prestaties. Daarom zou ik eerder naar de afstelling van de motor kijken. Dat is de enige manier om een motorfabrikant te helpen die het aanzienlijk minder goed doet op prestaties.' Kortom, iemand (lees: de FIA) draait van bovenaf aan de knoppen bij alle motoren om te zorgen dat men met gelijke output aan de races deelneemt.
Renault en Mercedes stemmen tegen
Mercedes, en tot op zekere hoogte ook Renault, hoorden het plan aan en trokken het in twijfel. Niet zozeer omdat het Mercedes een oneerlijk voordeel op zou leveren, maar ook omdat het niet bij de geest van de sport hoort. Renaults technisch directeur, Marcin Budkowski, tegenover het Duitse autosportmedium: 'Dit past helemaal niet bij de Formule 1. Waar stop je dan met aanpassingen maken?'
'Ik heb het al eerder gezegd: voor mij zou het het begin van het einde zijn', zo viel Mercedes-teambaas Toto Wolff zijn Poolse collega (Budkowski, red.) bij. 'Het gaat ook om rijeigenschappen, gewicht en koeling. Een simpele formule ontwikkelen die voor iedereen geldt, werkt niet', stelde de Oostenrijker, die meent dat de hoeveelheid vermogen niet exclusief gekoppeld kan worden aan de daadwerkelijke output van de krachtbron.
Een tussenoplossing
Zoals eerder besproken zou het een mogelijkheid zijn om de FIA erbij te betrekken. Zij zouden dan bijvoorbeeld door het toelaten van een hogere brandstoftoevoer de ene motor een boost kunnen geven, terwijl de andere motor op hetzelfde vermogen blijft zitten. Budkowski ziet er niets in: 'Willen we elke zondag na de race praten met de FIA over wie het goed gedaan heeft en wie niet?'
Wolff voelt zich zelfs een beetje beledigd over het feit dat Ferrari meegaat in de beargumentering van Red Bull. Het was immers het Italiaanse team dat in 2018 en 2019 op motorvermogen het voortouw nam, om in 2020 een dip in vermogen te ervaren wegens het aanpassen van de reglementen. 'En nu komen ze met een convergentiesysteem. Dat vind ik best een belediging.'
Horner begrijpt Wolff
Hoe je het ook wendt of keert, iemand zal uiteindelijk de dupe zijn van het (niet) bevriezen van de motorreglementen. Volgens Red Bull-teambaas Horner is het maar al te logisch dat Wolff zo fel tegen de voorgestelde werkwijze is: 'Waarom zou Toto met de beste motor in de Formule 1 iedereen de kans willen geven om zijn team bij te halen?'
'Vanuit zijn oogpunt zou een bevriezing zonder nivellering van motorprestaties natuurlijk ideaal zijn', geeft hij toe. Voor Red Bull zou het in het ergste geval, mochten de partijen er niet uit komen, tot een terugkeer naar een samenwerking met Renault leiden. 'Hier móét nog een oplossing voor gevonden worden', concludeert Horner terwijl hij benadrukt dat de discussies omtrent de gewenste oplossing voor dit probleem nog volop gaande zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties