Carlos Sainz heeft de snelste tijd van de dag neergezet op de tweede testdag voor Williams. De Spanjaard bleef Ferrari-coureurs Lewis Hamilton en Charles Leclerc nipt voor, waarbij Hamilton zijn tijd al in de ochtendsessie liet noteren. Liam Lawson had enige problemen bij Red Bull Racing, en klokte de zevende tijd. Lando Norris richtte zich niet op snelle tijden, en beëindigde de dag als dertiende.
De tweede testdag zal wellicht de minst nuttige testdag zijn voor de teams, aangezien het weer in Bahrein niet bepaald goed was. Een deel van de ochtend viel letterlijk in het water, mede omdat de meeste teams er niet voor gekozen hadden om regenbanden mee te nemen naar Bahrein. Alleen Haas en Aston Martin kozen ervoor om die bandensets mee te nemen, en van deze teams besloot Aston Martin alsnog om binnen te blijven staan.
Sainz schiet uit de startblokken bij Williams
In de middag was het weer wat beter, al waren er nog regelmatig regendruppels te zien op de camera's. Twee coureurs mochten de hele dag in actie komen: Carlos Sainz bij Williams, en Liam Lawson bij Red Bull Racing. De keuze van Max Verstappen om vrij te nemen en zo de hele vrijdag te kunnen rijden, lijkt gezien het weer goed uit te pakken. Lawson kon vooral in de middagsessie veel meters maken, nadat hij in de ochtend niet alleen last had van het weer, maar ook van enkele problemen aan zijn RB21 met de waterdruk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sainz maakte volop gebruik van het feit dat hij het rijk voor zich alleen had bij Williams. De Spanjaard maakte na de lunchpauze een zeer sterke indruk en schoot al snel naar de snelste tijd van de testweek. Later scherpte hij zijn eigen tijd nog eens verder aan, met de C3-banden waarop ook de coureurs van Ferrari en Mercedes gereden hadden. Sainz spinde even later wel in de eerste bocht, maar mag absoluut terugkijken op een positieve dag.
Red Bull en McLaren wachten af
Ook andere coureurs kenden kleine momentjes. Zo spinde Charles Leclerc ook in de middagsessie. Verder verliep de middagsessie zonder veel grote problemen. Veel teams richtten zich vooral op de racesimulaties vlak voor zonsondergang, waarbij vooral Norris indruk maakte. Bij Red Bull en McLaren richtte men zich tot het laatste uur helemaal niet op snelle tijden. Liam Lawson was voor het slotuurtje terug te vinden op de zevende plek, met een seconde achterstand op Sainz. De McLaren-coureurs stonden zelfs op de twaalfde en dertiende plek.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
In de achterhoede valt vooral het gebrek aan vorm bij Haas op. De Amerikaanse renstal zal vermoedelijk een afwijkend testplan hebben, maar Esteban Ocon en Oliver Bearman bivakkeren al twee dagen in de absolute achterhoede, met een achterstand van verschillende seconden op de rest van het veld, dat veelal wordt afgesloten door Kick Sauber en Racing Bulls. In het middenveld maken vooral Williams en Alpine tot nu toe een degelijke indruk.
Laatste uurtje
In het laatste uurtje van de tweede testdag ging veel aandacht ook uit naar Norris. De Brit was regelmatig op weg naar snellere rondetijden op zijn C3-ronden, maar brak zijn ronde telkens af bij het uitkomen van de laatste bocht. In zijn snelste poging zat hij na twee sectoren echter nog twee tienden achter de snelste tijd van oud-teamgenoot Sainz. Liam Lawson stond aan het einde van de middag lang binnen met een probleem bij de RB21, en kwam pas in de laatste minuten weer naar buiten.
Verwachting van de slotdag
Op vrijdag komen achttien coureurs weer in actie. De enige twee coureurs, die al klaar zijn, zijn Carlos Sainz en Liam Lawson. Verstappen en Alexander Albon mogen op de slotdag dus de hele dag rijden. De andere acht teams zullen net als op de eerste twee testdagen een rijderswissel toepassen in de lunchpauze. Aan het einde van de slotdag zullen veel teams waarschijnlijk iets meer naar de kwalificatiesimulaties gaan kijken.
De verhoudingen zijn dan ook nog lastig te bepalen, omdat geen van de topteams met een bijna lege brandstoftank zal rijden, maar vermoedelijk kiezen de topteams dan wel vaker voor de snellere C4-banden, om een indicatie te krijgen van welke problemen ze mogelijk kunnen verwachten bij het eerste echte meetmoment, tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië, op 15 maart.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Einduitslag tweede testdag
P | Coureur | Team | Tijd | Band |
1. | Carlos Sainz | Williams | 1:29,348 | C3 |
2. | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:29,379 | C3 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:29,431 | C3 |
4. | George Russell | Mercedes | 1:29,778 | C3 |
5. | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:29,784 | C3 |
6. | Lance Stroll | Aston Martin | 1:30,229 | C3 |
7. | Liam Lawson | Red Bull Racing | 1:30,252 | C3 |
8. | Jack Doohan | Alpine | 1:30,368 | C3 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | 1:30,430 | C3 |
10. | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:30,793 | C3 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:30,700 | C3 |
12. | Yuki Tsunoda | Racing Bulls | 1:30,793 | C3 |
13. | Oscar Piastri | McLaren | 1:30,821 | C2 |
14. | Lando Norris | McLaren | 1:30,882 | C3 |
15. | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:31,057 | C3 |
16. | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 1:31,457 | C3 |
17. | Esteban Ocon | Haas | 1:33,071 | C3 |
18. | Oliver Bearman | Haas | 1:34,372 | C3 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties