Q1 werd afgetrapt door twee Haas-coureurs en Williams-coureur Alexander Albon. Zij zetten de eerste rondetijden neer, maar werden enkele seconden later al overschaduwd door de Ferrari-coureurs. Charles Leclerc en Carlos Sainz zetten aan en trokken meteen een gat van een volle seconde naar die eerste tijden. Enkele minuten later meldden ook Max Verstappen en Sergio Pérez zich, die niet langs Leclerc kwamen, maar er wel goed bij zaten.
Met vijf minuten op de klok ging Verstappen voor zijn tweede run en dook hij met twee snelste sectoren, 1 en 3, drie tienden onder de tijd van Leclerc. Niet veel later passeerde ook Pérez de Monegask in de tijdstabel. De topteams stelden een doorgang naar Q2 veilig, Fernando Alonso, Valtteri Bottas en Lando Norris deden dit ook, met tijden die binnen een volle seconde van de toptijd van Verstappen zaten.
Canadese brokkenpiloten
Aan de achterkant van de grid vielen er traditiegetrouw vijf afvallers, waarvan er één al vast leek te staan. Sebastian Vettel leek na de crash in de derde vrije training de kwalificatie over te moeten slaan, maar kreeg een cadeautje van zijn teamgenoot. Met nog twee minuten op de klok veroorzaakten Nicholas Latifi en Lance Stroll namelijk een rode vlag.
Latifi liet Stroll passeren, waarna de Williams-coureur aanzette voor een snelle ronde. Zonder in zijn spiegels te kijken stuurde Stroll in naar rechts, waar Latifi zijn landgenoot aan het inhalen was. Het veroorzaakte een flinke crash en verspreidde brokstukken over het asfalt. Latifi's bolide was total loss na het incident, Stroll kon nog verder rijden, maar zijn rechter voorwiel stond wel scheef. Zodoende moest hij niet veel later zijn Aston Martin naast het asfalt parkeren.
Om Vettels auto te repareren had Aston Martin iets langer nodig, en die tijd kregen ze vanwege de rode vlag. Dertig seconden voor de herstart stuurde Aston Martin de Heppenheimer het circuit op. Verder dan P18 wist hij uiteindelijk niet te komen. Daarmee start hij dus voor de gecrashte Latifi en Stroll, met laatstgenoemde op de achterste startplek. De andere heren die in de eliminatiezone stonden, Kevin Magnussen en Albon, wisten hun tijden niet te verbeteren, en vielen in Q1 dus uit. Albon viel op weg naar de pitstraat nog stil, vermoedelijk met een motorprobleem.
Red Bull neemt het voortouw in Q2
Red Bull Racing nam op twee manieren het voortouw in Q2. Ze doken namelijk als eerste naar buiten, vóór de Ferrari's, en klokten meteen toptijden. In die eerste runs kwamen Leclerc en Sainz niet aan de tijden van Verstappen. Pérez was in zijn eerste ronde trager dan Verstappen, maar schoot vervolgens met drie tienden onder zijn Nederlandse collega door. Ook Alonso bleef goed bij: de Spanjaard zat met vijf minuten op de klok slechts een halve seconde van de snelste tijd van de sessie.
AlphaTauri en Alfa Romeo wisten geen indruk te maken in de tweede fase van de kwalificatie. Pierre Gasly leek lang door te gaan naar Q3, maar moest het in de laatste seconden afleggen tegen Esteban Ocon. Ook Bottas, Yuki Tsunoda, Zhou Guanyu en Mick Schumacher, in deze volgorde, wisten het niet te schoppen tot de laatste fase.
Red Bull sterk, adios Alonso
Verstappen was in Q3 de eerste coureur die voor een getimede ronde ging. Het leek allemaal mooi samen te komen in de laatste sessie, want de eerste twee sectoren waren uitstekend van de Limburger. In de laatste bocht verremde hij zich echter, waardoor Pérez in de laatste sector veel tijd wist te winnen. Op één duizendste pakte de Mexicaan zijn teamgenoot, terwijl Ferrari een alternatieve opwarmprocedure hanteerde.
Alonso ging het hele weekend als de brandweer, maar moest zijn enthousiasme in de laatste fase van de kwalificatie bekopen met een crash. Hij kende een probleem met de versnellingsbak, schakelde niet terug, remde daarmee dus niet voldoende op de motor en kon de Alpine niet op het circuit houden. Het was einde oefening voor de Spanjaard, voor wie de tweede of derde startrij waarschijnlijk mogelijk was geweest als hij de sessie uit had kunnen zitten.
Leclerc verschalkt Verstappen in spannende slotfase
Iets meer dan zes minuten hadden de heren vervolgens nog om poleposition te pakken, en het was Leclerc die vlak voor de rode vlag de eerste tijd naar zich toe wist te trekken, met twee Red Bulls binnen twee tienden. Van deze Red Bulls was het Pérez die als eerste aanviel. Hij zette twee groene sectoren neer, maar miste één duizendste naar de tijd van Leclerc, en wist daarmee met twee minuten resterend al dat poleposition eigenlijk niet meer haalbaar was.
Verstappen stampte in de laatste snelle ronde en dat leverde hem tijdelijk poleposition op. Leclerc, die daarna over de eindstreep kwam, zat op minder dan een tiende achterstand. In een bloedstollende slotfase verbeterde Leclerc zijn eigen tijd, met een snelste eerste en derde sector. Hij trok een gat van bijna drie tienden naar zijn Nederlandse rivaal en stelde daarmee poleposition veilig op Albert Park. De tegenvaller? Carlos Sainz op P9, die in de laatste sector heel veel tijd verloor. Norris eindigde de sessie op P4.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties