Vasseur wijst aan waar Leclerc het liet liggen op Suzuka: 'We lagen steeds een beetje achter' Formule 1
Formule 1

Vasseur wijst aan waar Leclerc het liet liggen op Suzuka: 'We lagen steeds een beetje achter'

Vasseur wijst aan waar Leclerc het liet liggen op Suzuka: 'We lagen steeds een beetje achter'

Frédéric Vasseur weet wel waarom zijn coureur Charles Leclerc uiteindelijk niet hoger kwam dan P8 tijdens de kwalificatiesessie van de Japanse Grand Prix. De Fransman wijst aan waar het precies misging voor de Monegask, maar houdt nog hoop op een goed resultaat voor zijn Ferrari-team tijdens de race.

'We zitten allemaal erg dicht bij elkaar. Er zit een gat van een tiende tussen de vierde en de negende plaats tijdens de kwalificatie, wat betekent dat de groep erg dicht op elkaar zal zitten (tijdens de race, red.)', analyseert de Ferrari-teambaas de kwalificatie nog even na de sessie op Suzuka, tegenover de Italiaanse tak Sky Sports. De Fransman voorspelt daarom dat Ferrari gelijk vanaf het begin van de race op zondag moet presteren, maar heeft daar wel vertrouwen in. 'De eerste ronde zal erg belangrijk zijn, maar het klopt dat we de degradatie (van de banden, red.) onder controle hadden tussen vanmorgen en gisteren. Dit brengt ons in een goede positie voor de race. Het is echter jammer dat we geen betere startpositie konden pakken, want we mikten op een beter resultaat.'

Vasseur wijst 'fout' Leclerc aan

Hoewel Sainz nog wel naar een P4-resultaat wist te rijden op Suzuka, kwam Leclerc niet verder dan de achtste plaats. Vasseur legt uit waarom het verschil tussen de beide Ferrari-coureurs toch nog aanzienlijk is. 'De fout van Charles, als je het een fout kan noemen, was dat hij zijn eerste snelle ronde in Q1 in gevaar bracht. Daardoor moesten we een tweede set gebruiken in Q2. We lagen dus steeds een beetje achter en konden in Q3 maar één set te gebruiken, terwijl onze rivalen twee pogingen deden.'

Daarnaast was er ook één specifiek gedeelte op het Suzuka-circuit, waar Ferrari de Red Bull echt niet kon verslaan. 'In alle sessies was het bocht zeventien, het laatste deel van de chicane, waar de helft van het gat op Max (Verstappen, red.) ontstond. We moeten erover praten. Er wordt al gesproken over de tiende tussen de negende positie van Russell en de vierde van Sainz, maar details zijn belangrijk en daar moeten we ons op richten om te begrijpen waarom we zoveel tijd verliezen in de laatste sector.'

Vasseur wil de discussie over de laatste sector niet alleen voeren voor toekomstige kwalificatiesessies op Suzuka, want de Fransman denkt dat het ook voorafgaand aan de race belangrijk is om te weten waar het nu precies fout gaat. 'Dit is ook vanuit raceperspectief van belang, want tractie zal belangrijk zijn. Er is maar één recht stuk met DRS en we moeten het probleem voor morgen oplossen. We moeten verder ook letten op het racetempo zelf, want we kennen het brandstofpeil en de motorkaarten van de anderen niet. Het belangrijkste is de degradatie', aldus Vasseur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws