Renger van der Zande heeft bij Race Café zijn licht geschenen op het gevecht tussen Max Verstappen en Charles Leclerc in Saoedi-Arabië. De vaste gast van het Ziggo Sport-praatprogramma denkt dat Verstappen in het gevecht met de Monegask niet foutloos reed. Zo bood hij de Ferrari-coureur tijdens een van de schermutselingen duidelijk onnodig het voordeel.
'De eerste keer dat Verstappen en Leclerc met elkaar in gevecht kwamen, zag je dat Verstappen aan de binnenkant bleef rijden na dat DRS-detectiepunt. Daardoor had Leclerc een hele mooie exit en kon hij er makkelijk voorbij', aldus de analyse van Van der Zande. Verstappen had in de laatste bocht van Jeddah Corniche Circuit kunnen besluiten om de bocht meer vanaf de buitenkant aan te snijden.
Van der Zande: 'Volgens mij was dat een foutje van Verstappen. Hij bleef aan de binnenkant rijden, maakte daarmee zijn bocht korter en stond toe dat Leclerc er weer overheen kon.' Aan het einde van het lange rechte stuk passeerde de huidige leider in het wereldkampioenschap de Nederlander weer, om vervolgens het gevecht weer van voor af aan te beginnen.
Robert Doornbos valt zijn medeanalist bij: 'Dat was echt dat DRS-spel. In Bahrein zagen we dat al, in Saoedi-Arabië was het nog heftiger. Het ging om de timing, op een gegeven moment blokkeerden ze zelfs de wielen.' Allebei de heren wilden de DRS-detectiestreep niet als eerste passeren, wat resulteerde in een strategisch spelletje aan het einde van de ronde.
Verstappen passeert Leclerc
Tegen het einde van de race plaatste de Red Bull Racing-coureur toch nog een succesvolle aanval. Door zijn DRS wat vroeger te sluiten in de tweede zone kon hij inlopen op de Ferrari, maar passeerde hij Leclerc niet vóór het detectiepunt. Met de daaropvolgende DRS maakte hij korte metten met Leclerc op het rechte stuk. 'Leclerc had hier niet heel veel anders kunnen doen', stelt Van der Zande.
Dat Leclerc machteloos was, had vooral te maken met het feit dat Verstappen met een opengeklapte achtervleugel veel meer snelheid had dan zijn rivaal. Doornbos: 'Het blijft natuurlijk kunstmatig inhalen. De auto's zijn niet goed genoeg om het alleen op de slipstream te doen, dus die DRS heb je nog steeds nodig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties