De ene teambaas is al strenger dan de andere. Bij McLaren kijkt Andrea Stella er nauw op toe dat niemand op zijn lauweren rust. De teneur is nog altijd dat McLaren op papier de snelste wagen is. Dat zou dan ook moeten betekenen dat het team er het beste voor staat voor 2025. Andrea Stella gaat daar niet meteen mee akkoord, als hij de concurrentie bekijkt. Het moet beter, als McLaren voor beide titels wil gaan in 2025. Die ambitie heeft Stella wel.
De Italiaan maakt bij Motorsport de balans op van de huidige situatie in de Formule 1 en de vormcurve bij zijn team. 'Op dit moment liggen we op P1 in het constructeurskampioenschap en proberen we dat te winnen en liggen we op P2 in het rijderskampioenschap. Het is eerlijk om te zeggen dat we in 2025 willen proberen beide kampioenschappen te winnen.' Het is mooi dat hij nu al die ambitie durft uit te spreken. Op basis van de evolutie van het team, is dat ook logisch.
Tegenstanders maken indruk op Stella
Dat wil daarom nog niet zeggen dat de slaagkansen met het oog op de toekomst ook groot zijn. 'Drie maanden geleden zou ik gezegd hebben dat we in een stijgende lijn zaten ten opzichte van onze tegenstanders. Maar kijk naar wat Ferrari kon doen: antwoord bieden op het op en af gaan in het midden van het seizoen en een behoorlijke performance leveren. Kijk naar wat Red Bull kon doen: blijven leveren, zelfs als het team niet noodzakelijk de snelste wagen had. Kijk naar wat Mercedes kon doen in Vegas. Mercedes kan occasioneel een ongelooflijke prestatie neerzetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De concurrentie maakt dus indruk op Stella, die meent dat McLaren niet meer het team is dat de wind in de zeilen heeft. 'Het traject waar we aan bezig waren is nu niet meer genoeg om echt een kanshebber te zijn voor beide kampioenschappen in 2025. Dit is niet het moment om vrede te nemen met ons traject. Dit is het moment om de lat hoger te leggen', moedigt hij iedereen in zijn renstal aan om nog beter te doen.
Rijderstitel blijft langer hangen
Zou Stella nu eigenlijk liever het constructeurskampioenschap of het rijderskampioenschap winnen? 'Dat is zoals vragen: welk van je kinderen heb je het liefst? Het zijn allemaal je kinderen', vindt hij dat verrassend genoeg toch een moeilijke vraag. 'Mensen herinneren zich een rijderstitel wel meer dan een constructeurstitel', beseft hij ook wel. 'De rijderstitel is het ultieme dat je wil bereiken. Alles moet wel passen binnen een tijdslijn en een chronologie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bij McLaren zou het behalen van een constructeurstitel wel voor een boost kunnen zorgen. 'Als ik kijk naar het traject van McLaren, is het winnen van het constructeurskampioenschap al een ongelooflijke missie. Het is fantastisch om te proberen die missie te vervolledigen. Het interessante is dat tijdens de gesprekken met rijders in de loop van het seizoen het constructeurskampioenschap nu belangrijker bleek, op basis van het traject van ons team. Dit is de basis die je wil leggen en dan kun je hierop verder bouwen.'
Eerst mijlpaal realiseren
Rijders en teamleiding zitten dus op dezelfde golflengte. 'Ik vind die feedback van de rijders altijd interessant. Ze hadden het gevoel dat we samen iets aan het bouwen zijn. Laten we deze mijlpaal halen en daarna kunnen we voor de rijderstitel gaan.' Het zal dan nog niet eenvoudig zijn. 'Rijders als Lewis Hamilton en Max Verstappen hebben de lat ongelooflijk hoog gelegd. Lando Norris heeft niet kunnen strijden voor de rijderstitel tot de laatste race, omdat we hem in het begin van het seizoen geen wagen konden geven die snel genoeg was. Sinds we de upgrade voor Miami ontwikkelden, haalt hij ongeveer evenveel punten als Verstappen. De teamcultuur is een fundamenteel element om te kunnen maximaliseren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties