Schmidt ziet Mercedes gat naar de top nog niet dichten: 'Ruim één seconde achterstand' Formule 1
Formule 1

Schmidt ziet Mercedes gat naar de top nog niet dichten: 'Ruim één seconde achterstand'

Schmidt ziet Mercedes gat naar de top nog niet dichten: 'Ruim één seconde achterstand'

Mercedes wist tijdens de Grand Prix van Australie de meeste punten mee naar huis te nemen van alle teams in het veld. Ondanks dat de Duitse renstal niet de snelheid heeft van Ferrari en Red Bull Racing staat het team alsnog knap op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. George Russell staat zelf ook tweede in het klassement van de coureurs. Toch stelt Michael Schmidt dat Mercedes qua performance nog geen stappen heeft gemaakt.

'Qua snelheid zijn ze zeker niet dichter bij de topteams gekomen', concludeert de journalist bij Auto, Motor und Sport. Schmidt denkt dan ook dat Mercedes zichzelf gelukkig moet prijzen met het resultaat op Albert Park. 'Dat ze derde en vierde wisten te eindigen was puur toeval. Als de Mercedes-rijders op de limiet rijden en de andere auto's vallen niet uit dan eindigen ze gewoon vijfde en zesde. Ze hebben dit weekend ook gewoon één seconde verloren op Ferrari en zes tienden op Red Bull.'

Desalniettemin zag de Duitser dat Mercedes wel iets heeft gewonnen ten opzichte van Red Bull. Toch ligt dat volgens hem niet aan de snelheid van de W13. 'Ze hebben het gat naar Red Bull misschien een heel klein beetje weten te dichten, maar dat lag vooral aan de banden. Tijdens de stint op de mediums kon Lewis Hamilton Pérez nog redelijk volgen. Qua snelheid zit er gewoon echt geen verbetering in, want er was geen verschil met Jeddah en Bahrein.'

Schmidt: 'Stuiteren heel onregelmatig bij Mercedes'

Mercedes heeft nog steeds heel veel last van porpoising. Bij Ferrari kwam het probleem ook opnieuw voor in Melbourne, maar er zit een groot verschil tussen beide renstallen. 'Bij Ferrari gebeurt het porpoising een beetje in slow motion. Het is langzaam en regelmatig. Bij Mercedes gaat het allemaal veel sneller op en neer. Bovendien is het stuiteren ook heel erg onvoorspelbaar. De coureurs kunnen de auto dan ook heel erg moeilijk onder controle houden.'

Overgewicht nekt Mercedes nog steeds

Naast het stuiteren heeft de Duitse renstal nog altijd last van veel overgewicht. Mercedes heeft al meerdere trucjes uit de kast gehaald, maar moest weer gewicht toevoegen in Australië. 'Veel auto's hebben last van overgewicht, maar bij Mercedes is het heel erg. Ze hebben in de eerste twee races zelfs sensoren van de auto's gehaald om op die manier gewicht te verliezen. In Melbourne kreeg Hamilton een nieuwe vloer met daarop sensoren. Zijn auto was dan ook anderhalf kilo zwaarder dan die van Russell', besluit Schmidt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws