Carlos Sainz kon in SQ3, in tegenstelling tot de meeste andere coureurs, maar één snelle ronde rijden en deze was ook nog eens verre van perfect. Red Bull Racing-coureur Max Verstappen was daar volgens de 30-jarige Spanjaard, die uiteindelijk in die ene ronde wel sneller was dan zijn Ferrari-teamgenoot Charles Leclerc, de oorzaak van.
Na de eerste dag in Qatar constateert Sainz dat Ferrari er beter voorstaat dan het Italiaanse team aanvankelijk had verwacht. En in tegenstelling tot Leclerc heeft Sainz daarvoor niet al te veel naar de verhoudingen in de eerste vrije training gekeken. 'Ik hecht nooit echt veel waarde aan VT1. Je weet immers niet met welk motorvermogen en met welke hoeveelheid brandstof de anderen rijden', zegt Sainz wanneer hij door F1TV geconfronteerd wordt met de teleurstelling bij zijn teamgenoot.
'Het goede nieuws is dat de balans in de auto beter is dan we van tevoren hadden verwacht. Dat lieten de uitslagen in de tijdenlijsten ook wel zien', stelt Sainz, die allerminst verrast is door de snelheid van McLaren, de belangrijkste concurrent in de strijd om de constructeurstitel. 'We waren er al bang voor dat onze concurrenten sneller zouden zijn in de kwalificatie en dat hebben we ook gezien.'
Sainz had last van Verstappen
Hoewel de uitslag van de sprintkwalificatie niet als een verrassing komt voor Sainz, denkt de Spanjaard dat er nog wel iets meer in had gezeten. 'We hebben ons pakket niet volledig benut, want hoewel het een goede ronde was, hadden we veel onderstuur in de auto. Ik kon eigenlijk de hele ronde niet insturen. Het was lastig, want dit was mijn enige ronde (in SQ3) en ik kon dus geen risico's nemen met het oog op track limits.'
Maar waarom kon Sainz eigenlijk maar één getimede ronde rijden? De andere grote namen konden er immers wel twee afwerken. De viervoudig racewinnaar legt het uit. 'Helaas kwamen we Max (Verstappen, red.), die zijn banden aan het voorbereiden was, in de eerste twee sectoren tegen. Ik had daardoor behoorlijk wat last van vuile lucht en daar kwam nog bij dat de balans in de auto niet goed was', legt Sainz uit waarom hij zijn eerste run in SQ3 moest afbreken.
'Daarna moest ik een paar ronden de banden koelen. En toen ik er weer voor ging zitten, had ik nog steeds last van onderstuur', vervolgt de Spanjaard. 'Maar ik had geen keuze, ik moest een tijd neerzetten en deze was goed genoeg voor P4. Het was niet makkelijk, maar we weten wat we moeten verbeteren voor zaterdag. Hopelijk kunnen we dan wat stappen voorwaarts zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties