Max Verstappen behaalde in Las Vegas zijn vierde titel en daarmee gaf hij het hele team nog een keer een boost. Dat deed hij namelijk ook al in Brazilië, toen hij won vanaf P17. Nu de auto het niet fantastisch lijkt te doen in Qatar, betekent die overwinning in São Paulo nog meer. Tijdens het titelweekend in Las Vegas legden een aantal medewerkers van Red Bull uit wat dit seizoen teweeg heeft gebracht.
Red Bull kreeg het na een sterke openingsfase behoorlijk lastig met de bolide. Na een paar updates ging het de verkeerde kant op, en wat er zo fout ging kon het technische team pas in Monza echt goed begrijpen. Ondertussen kwam Lando Norris dichterbij in het kampioenschap en was McLaren onderweg om de kampioensformatie voorbij te steken in het constructeurskampioenschap. Verstappen raakte gefrustreerd en noemde de auto zelfs een monster, maar de updates die volgden hielpen de RB20 weer een beetje in balans te brengen.
Verstappen won de sprintrace in de Verenigde Staten en liep dat weekend weer een beetje uit op Norris, terwijl het tegenovergestelde gebeurde in Mexico. In Brazilië won hij echter vanaf P17, een zege waardoor veel teamleden even opgelucht ademhaalden. Met 62 punten ging Verstappen door naar Las Vegas, waar hij alleen nog maar vóór Norris hoefde te eindigen om de titel te pakken. 'Brazilië was de verschuiving in momentum en de herinnering aan wat we als team kunnen doen, met de rijder die we hebben', begint performance engineer Tom Hart in Behind the Charge op het YouTube-kanaal van Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Niets zal kunnen tippen aan de emotie van de eerste'
Als performance engineer weet Hart ook dat de druk er vol op staat. Niet alleen op Verstappen, maar ook op het team om hem een auto te leveren die kan winnen. Als dat niet lukt, moeten ze op alle andere vlakken perfect zijn om de schade te beperken. 'Met een titelstrijd zoals deze moeten we elk resultaat maximaliseren', gaat Hart verder. 'Ik denk niet dat iets zal kunnen tippen aan de emotie van de eerste titel, maar deze staat absoluut op de tweede plaats, gezien hoe spannend dit seizoen is geweest', zegt de Brit.
Naast de ingenieurs en monteurs weten ook de mensen die niet in de garage werken hoe emotioneel zo'n seizoen kan zijn. 'Je kunt het zeker zien wanneer het team vecht voor een zege, de emoties zijn dan duidelijk zichtbaar', vertelt teamfotograaf Vladimir Rys. 'Dan zie je ze beter dan wanneer het team vecht voor een makkelijke zege. Als ik terugkijk naar de foto's van het eerste kampioenschap, met Seb (Vettel, red.) in 2010, zie je de emotie in de ogen van de mensen. Dat is nu een beetje vergelijkbaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappens trainer met beschermende rol
Aan het begin van het jaar ging Verstappen verder waar hij in 2023 was gebleven. Vanwege de dominante openingsfase had niemand verwacht dat het seizoen zo'n enorme wending zou krijgen. 'We waren heel sterk aan het begin van het seizoen, daarna was het heel wisselvallig, en toen gebeurde Brazilië', gaat de fotograaf verder. 'Je ziet het nu weer, de emotie, de gezichtsuitdrukkingen, de sfeer', glimlacht hij. Na de vijfde race van het jaar begon een lastige, wellicht ook emotionele periode voor Red Bull.
Als je domineert en dan opeens niet meer, lig je onder vuur bij de media, dat gaf teambaas Christian Horner al aan. Verstappen probeerde daar zo weinig mogelijk aandacht aan te spenderen. Hij had zijn trainer, Rupert Manwaring, die hem daarbij helpt. 'Max is erg ervaren en heeft dit proces al een paar keer meegemaakt', zegt Manwaring. 'Er zal altijd veel lawaai zijn, veel gepraat in de media. Mijn rol is om hem daar een beetje van weg te houden. Zijn routines zijn daarom zo simpel en regelmatig mogelijk, de focus houdt hem dan weg bij dat lawaai', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties