Priestley verdedigt Pirelli: 'Crash Verstappen door brokstukken een serieuze mogelijkheid' Formule 1
Formule 1

Priestley verdedigt Pirelli: 'Crash Verstappen door brokstukken een serieuze mogelijkheid'

Priestley verdedigt Pirelli: 'Crash Verstappen door brokstukken een serieuze mogelijkheid'

Voormalig McLaren-ingenieur Marc Priestley vindt de kritiek op Pirelli niet geheel terecht. Nadat Lance Stroll en Max Verstappen allebei een klapband ervoeren op Baku City Circuit werd meteen gewezen naar de Italiaanse bandenleverancier. Volgens de Brit zou het zomaar kunnen zijn dat de klapband van Stroll door vuil op het asfalt kwam, en deze vervolgens in een kettingreactie de uitvalbeurt van de Nederlander veroorzaakte. Hij wacht liever op de analyse vanuit het hoofdkwartier voordat hij een vonnis velt.

'Weinig mensen kennen alle feiten. Om een bedrijf of leverancier aan de schandpaal te nagelen zonder weet te hebben van alle details is doorgaans geen goede manier om een probleem te benaderen', aldus Priestley, die zich totaal niet kan vinden in de grote mate van kritiek die Pirelli te verduren gekregen heeft in de dagen na de crash. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar wat de uitvalbeurten veroorzaakt heeft. Volgens Pirelli gaat het circa een week duren.

Dat Pirelli banden geleverd heeft die simpelweg niet aan de veiligheidsstandaarden voldeden, durft Priestley niet uit te sluiten, maar hij weet dat scherpe voorwerpen op het Azerbeidzjaanse asfalt een rol hebben kunnen spelen: 'Ik wil niet zeggen dat dit geen puur probleem is van Pirelli, want alle pijlen wijzen daar wel naar, maar er bestaat een serieuze mogelijkheid dat brokstukken de uitvalbeurt van Verstappen veroorzaakt hebben.'

Kettingreactie na crash Stroll?

De onheil tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan begon al bij de Aston Martin van Stroll. 'Die kende natuurlijk het eerste incident', stelt Priestley. De Canadees reed een lange eerste stint op de harde band, welke zijn race halverwege de verplichte hoeveelheid ronden fataal werd. 'We hebben niets op het circuit zien liggen en voorafgaand aan zijn crash vond er geen andere crash plaats. Dat betekent echter niet dat er niets op het asfalt lag wat een klapband had kunnen veroorzaken.'

'Vergeet niet dat dit een straatcircuit is. Dit is een racetrack waar enkele dagen voor de wedstrijd verkeer reed, mensen aan het werk waren en het asfalt heeft zelfs putdeksels. Al deze variabelen hebben die lekke band kunnen veroorzaken', suggereert de Formule 1-analist. Het feit dat er voor het ongeval van de Aston Martin-coureur geen carbon op het circuit lag, sluit dus niet uit dat ook deze crash veroorzaakt kan zijn door een scherp voorwerp op het circuit.

Dat Verstappen vervolgens ook vroegtijdig zijn race moest staken, kan volgens Priestley prima een logisch gevolg zijn van het feit dat Stroll eerder die dag de muur al raakte: 'Daarna had die crash van Stroll honderden meters aan brokstukken kunnen verspreiden. Dat Verstappen later een vergelijkbaar incident op een vergelijkbare plek had, doet vermoeden dat hij door brokstukken gereden kan zijn.' Het is nu wachten op het interne onderzoek van Pirelli, wat volgens Verstappen zelf alleen maar uit kan draaien op de conclusie dat de crash veroorzaakt is door brokstukken.

Priestley over Verstappen in Baku

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws