Nu Max Verstappen officieel kampioen is, richt McLaren zich volledig op het winnen van de constructeurstitel. Tijdens de sprintrace in Qatar zet het team alvast een stap in de goede richting door het maximale aantal punten te halen. Waar Oscar Piastri in Brazilië de overwinning schonk aan zijn teamgenoot die destijds in theorie nog kampioen kon worden, liet Norris nu de Australiër met de sprintzege aan de haal gaan.
Norris bleef vrijwel de hele sprintrace lang aan de leiding, maar liet aan het einde toch zijn teamgenoot als eerste over de finish rijden. 'Het was goed teamwerk. Het was iets wat we al eerder besproken hadden, dus je zou kunnen zeggen dat de gunst is terugbetaald', zegt Piastri bij Sky Sports, verwijzend naar het moment dat hij de sprintzege in São Paulo aan de Brit moest geven. 'Goede race, goede punten', luidt de conclusie na de sprintrace. De Australiër erkent dat het op een gegeven moment wel close was tussen hem en George Russell, die meermaals probeerde de tweede plek te pakken. 'Het werd lastig om George achter me te houden. Maar het was een goede dag voor het team', aldus Piastri.
Wind had veel invloed op de race
De coureurs kregen te maken met veel wind. 'Het maakt het zeker lastig. Zeker hier zijn er veel bochten die verschillende kanten op gaan', vertelt de McLaren-coureur. 'In de ene bocht heb je de wind gigantisch tegen en in de andere bocht heb je de wind enorm mee. Het heeft heel veel invloed op wat de auto doet', geeft hij toe. Naarmate de race vordert, kreeg hij echter wel een idee van hoe de wind stond in welke bocht. 'Ik probeer te onthouden wat er in de volgende bocht gebeurt. Het is lastig, want soms komt er een windvlaag en heb je er niets meer aan. Het was lastig', vat Piastri het samen. 'Dat klinkt altijd zo zielig, als je het gebrek aan balans van de auto afschuift op de wind, maar het maakt wel degelijk een groot verschil', is de Australiër van mening.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook heeft de wind invloed op de DRS, merkte Piastri. 'In de medium-bochten lijk je dit het meest te voelen, of in de lange bochten. De hele snelle bochten vallen mee hier', vertelt hij. Het lange rechte stuk maakt dit deels goed. 'Het maakt een verschil, maar je kan aanzetten op het rechte stuk, dus vergeleken met andere circuits is het makkelijker om te volgen', meent de coureur, die aangeeft dat 'makkelijker' relatief is, gezien de omstandigheden. 'Maar toch niet echt makkelijk.'
Close, maar goed gevecht met Russell
Piastri was rondenlang in een strijd met Russell verwikkeld, die meerdere malen tevergeefs probeerde hem in te halen. De Brit greep naar de radioknop om commentaar te leveren op hoe laat de man van McLaren verdedigde. 'Ja, het was zeker hard, dat ga ik niet ontkennen. Maar het was eerlijk', geeft Piastri zelf aan. 'Het zat een paar keer dicht op elkaar. We raceten close, maar goed', is hij zelf van mening. Toch was het op bepaalde momenten ook voor de Australiër spannend. 'Het was iets dichter op elkaar dan ik had gehoopt, maar het was een goede race', sluit Piastri af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties