Lando Norris liet na afloop van de kwalificatie in Las Vegas een aantal cynische opmerkingen vallen die refereerden aan de beschuldigingen aan het adres van McLaren over de loopholes die het team zou hebben ontdekt. Red Bull Racing verdacht McLaren van een trucje met water in de banden, maar dat werd door de FIA en Pirelli uitgesloten. Norris dreef ook de spot met een andere opmerking.
Sommigen vonden het opvallend dat de auto van McLaren in Las Vegas opeens niet meer zo snel was als in Brazilië en de races daarvoor. Tijdens de vorige triple header was de MCL38 behoorlijk rap, wat volgens Helmut Marko zou komen door opvallende voor- en achtervleugels. Het Britse team heeft al haar achtervleugels al aan moeten passen, maar de voorvleugels kwamen telkens door de FIA-test. Onlangs verdacht Red Bull McLaren ook van een trucje met water in de banden. Daarmee zouden de coureurs de banden tijdens de race veel beter kunnen managen en koelen. De FIA sloot uit dat dat gaande was.
Teambaas Andrea Stella had dan ook een verklaring waarom het prestatieverschil in een keer zo groot was in Las Vegas. Hij gaf aan dat de extreme omstandigheden, met name de kou, ervoor zorgde dat de bolide niet zo goed werkte als normaal. Het lag dus niet aan de loopholes die McLaren niet meer mag gebruiken. Norris, die vanaf P6 achter Max Verstappen mag starten, kon het niet laten om nog even een opmerking te maken. 'Ik weet het, het is ongelooflijk. Vooral omdat we de snelste auto hebben met een straatlengte voorsprong, toch?' zegt Norris tegenover Motorsport Week. 'Ja, heel vreemd. Misschien ligt het aan het water in de banden of zoiets.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris lacht: 'Ja, ze hebben overal gelijk in'
In Bakoe trok Red Bull ook aan de bel bij de FIA, omdat ze op de onboardbeelden van Piastri's auto konden zien dat de achtervleugel te flexibel was. Na onderzoek van de FIA verzocht het bestuursorgaan McLaren dan ook om de vleugel aan te passen. McLaren besloot 'proactief alle vleugels aan te passen' voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. Hiermee werd het 'mini-DRS-systeem' verwijderd. 'Ja, al dat soort dingen, weet je', gaat Norris verder. 'Ze hebben overal gelijk in!' luidt de laatste sneer naar Red Bull. 'Nee, we hebben gewoon amper grip', gaat hij dan serieus verder. 'Dit asfalt, dit circuit, past gewoon niet bij de karakteristieken van onze auto. We moeten de auto perfect op de limiet rijden om snel te zijn.'
Dat is precies wat Norris ook al bij Viaplay aangaf. Daarom zat hij ook een beetje in zak en as betreffende de racedag. Hij kan het titelfeestje van Verstappen nog wel uitstellen, maar dan moet hij de Nederlander inhalen en drie punten meer pakken. 'Het kost veel moeite om alles uit onze auto te halen. Wanneer dat lukt, kunnen we snel zijn. Hier is het gewoon moeilijk om alles eruit te halen', haalt Norris zijn schouders op. 'Elke ronde is er weer een ander probleem of een andere uitdaging en dat was gewoon te veel. Het is de afgelopen twee dagen een uitdaging geweest. Er is niets veranderd sinds donderdag. Anderen kwamen gewoon opdagen met een lager brandstofniveau en dat soort dingen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat ligt niet aan de banden, of aan het water'
Norris benadrukt dat het daarom erg lastig was om een foutloze ronde te rijden. Hij zette niet die stap die anderen in Q3 wel wisten te zetten. 'Er kwam geen magie onze kant op', zegt Norris. 'Dus ik weet het niet, misschien was er geen juiste aanpak, maar dat was ook niet het probleem. We hadden problemen met de banden en de balans. Dat maakt alles lastig. Dat is ons probleem; het ligt niet aan de banden, niet omdat ze te heet of te koud zijn of al die onzin. Of aan het water. Onze auto past gewoon niet bij deze omstandigheden', concludeert de Brit. 'Ik bedoel, we blijven optimistisch en we kijken vooruit naar wat we kunnen bereiken. Ik verwacht in ieder geval niets magisch.'
Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties