Helmut Marko is klaar met de politieke spelletjes van Mercedes. Door openlijk vraagtekens te zetten bij de prestaties van Red Bull Racing probeert Mercedes ze van alle kanten te vertragen, wat de Red Bull-adviseur niet kan waarderen. Eerst was de achtervleugel van de RB16B te flexibel, vervolgens voerde de FIA een reglementswijziging door omtrent de pitstops. Hoewel zijn team aardig tegen wordt gewerkt, denkt Marko dat een F1-titel een realistisch streven blijft. Eerst moet er echter nog een gat naar Mercedes getrokken worden.
'Ze spelen bizarre spelletjes. Ze klagen over de achtervleugel, daarna gaan ze achter de pitstops aan. Als zij het zelf niet zijn, bellen ze Aston Martin, of ik weet niet wie', zo opent de Oostenrijker zwaar geïrriteerd in gesprek met AUTOhebdo. Vermoedelijk doelt hij hiermee op het feit dat onder meer McLaren, klant van Mercedes, zich publiekelijk achter de beslissing van de FIA schaarde om de pitstop-snelheid te vertragen. Zo vond McLaren-CEO Zak Brown het hoog tijd dat er naar de pitstops gekeken werd.
Marko wil er niets van weten, stelt hij bij het Franse medium: 'Wij richten ons op het racen, klaar, punt, uit. Wordt de bandenspanning verhoogd? Ons heeft het niet vertraagd. In het verleden waren pitstops voor Mercedes nooit een probleem omdat ze zeven jaar 50 pk extra hadden.' Nu elke milliseconde telt, acht de Duitse renstal het noodzakelijk om op allerlei gebieden te zien in hoeverre ze de opmars van Red Bull kunnen stoppen.
Titelstrijd Red Bull in volle gang
Red Bull is momenteel verwikkeld in een hevige titelstrijd met Mercedes. Voorlopig zijn het de Oostenrijkers die het voortouw nemen, maar de voorsprong van Max Verstappen op Lewis Hamilton is niet groot genoeg om een ongelukkige DNF te repareren. 'Als we op Silverstone 25 punten uit kunnen lopen, en dit gat weten te behouden, dan maken we kans', zo stelt Marko het korte termijndoel voor zijn team. 'Al helemaal omdat Sergio Perez ook met het weekend beter wordt.'
'We hebben altijd volgehouden dat we Verstappen de jongste wereldkampioen ooit zouden maken, toen kwam Mercedes met een motorupgrade. Honda reageerde daar afgelopen winterstop op en nu staan we op dat gebied gelijk', vervolgt hij tevreden. Op motorvermogen is het voordeel van de Duitse concurrenten verwaarloosbaar, wat het ook een stuk moeilijker maakt om in te halen op de lange rechte stukken. Onder meer hierdoor wist Verstappen bijvoorbeeld de Grand Prix van Frankrijk te winnen.
De ijzersterke seizoenstart van het team van de Nederlander is niet gebruikelijk. In de voorgaande jaren kende Red Bull vaak opstartproblemen, waarna ze gedurende het seizoen beter gingen presteren. In 2021 zitten ze er vanaf het begin bij, tot grote tevredenheid van Marko: 'We hebben geleerd van onze fouten en een sterk chassis geproduceerd vanaf het begin van het jaar. We doen er alles aan om Mercedes te verslaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties