Het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton houdt de gemoederen flink bezig en ook Charles Leclerc wordt gevraagd naar zijn mening. Hoewel het hem koud laat wat de beslissing gaat zijn, geeft hij wel aan er als coureur baat bij te hebben om te weten of deze manier van verdedigen is toegestaan. Inhalen langs de buitenkant gaat een stuk moeilijker worden als dit mag, zo vind de Monegask.
In gesprek met Motorsport.com geeft de Ferrari-coureur aan dat hij zijn rijstijl zeker zal aanpassen wanneer de beslissing in het voordeel van Verstappen uitvalt. 'Je moet je altijd aan iedere situatie aanpassen, aan ieder besluit dat de stewards nemen. Het laat me eerlijk gezegd koud wat ze beslissen. Maar als iets is toegestaan, wil ik het als coureur helder hebben. Dat is het enige wat telt voor mij.'
Dat de beslissing invloed zal hebben op zijn rijstijl is voor de Monegask dus geen vraag. Hij is van mening dat het ook grote gevolgen gaat hebben voor het racen van iedereen, omdat buitenom inhalen hierdoor een stuk ingewikkelder wordt. 'Als dit geoorloofd is, zal het heel moeilijk worden om iemand nog buitenom in te halen. Maar wat het besluit ook is, ik zal mijn rijstijl aanpassen. Ik vind beide uitkomsten dus prima.'
Vergelijking met Oostenrijk 2019
De Monegask trekt de vergelijking met toen hij en Verstappen in Oostenrijk een fel duel uitvochten waarbij de Nederlander Leclerc inhaalde en de Ferrari-coureur daarbij buiten de baan terecht kwam. 'Toen ik hoorde dat het in Oostenrijk geen straf was voor Max, heb ik vanaf de eerstvolgende race in Silverstone ook mijn rijstijl aangepast. Het is denk ik hetzelfde voor iedere coureur, we zullen altijd op het randje van het toelaatbare proberen te racen. Dat zal ik dan ook doen, als dit soort dingen zijn toegestaan.'
Toch houdt Leclerc zich op de vlakte wanneer het gaat om het incident van afgelopen weekend. Hij is van mening dat de situatie niet hetzelfde is. 'Oostenrijk was een andere situatie, daarna mochten we iets harder met elkaar het duel aangaan. Dat was goed voor de Formule 1 vond ik, het was goed voor de show. Deze situatie was iets anders. Ik laat het aan de stewards en zal wel zien wat zij er van vinden.'
Grindbak had situatie voorkomen
Teamgenoot Carlos Sainz pleitte eerder al voor een grindbak bij bocht 4, om een dergelijke situatie als deze te voorkomen. Leclerc kan zich wel vinden in de woorden van zijn teamgenoot. 'Met een grindbak was de hele situatie een stuk duidelijker geweest. Het zou in dit soort gevallen een betere optie zijn.'
'Over het protest zelf kan ik alleen maar zeggen dat ik het ergens wel begrijp, omdat Mercedes tot het bittere eind voor ieder punt in het kampioenschap zal vechten. Beide partijen zullen dus tot het uiterste gaan om op iedere mogelijke wijze punten te vergaren. Maar als er grind had gelegen hadden we dit soort problemen niet gehad en zou het er een stuk beter op zijn geworden', aldus de nummer vijf in de WK-stand.
Also read
Denk je dat Pérez de snelste ronde rijdt in Qatar. Zet in en krijg 5,00 keer je inzet terug!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties