Nicholas Latifi heeft zijn ongenoegen geuit over de FIA. Tijdens de race in Singapore reed de Williams-coureur in op Zhou Guanyu en kreeg, toen de race nog gaande was, te horen dat hij voor de race in Japan een gridstraf van vijf plaatsen heeft. De Canadees is gefrustreerd, omdat het bestuursorgaan niet eerst met hem heeft gesproken voordat de straf werd uitgedeeld.
Na het weekend in Singapore ontstond er veel ophef over de straf van Sergio Pérez. Deze kwam pas een aantal uur na de race en dus was er tot die tijd onzekerheid over zijn overwinning. De FIA sprak eerst met de coureur zelf en dat is iets waar Latifi verbaasd over is. Hij kreeg die kans namelijk niet.
In principe is de coureur niet verbaasd dat hij een straf heeft. 'Uiteindelijk, na het bekijken van alle verschillende onboards, als je van het regelboek afgaat, is het duidelijk dat hij naast me kwam en ik hem niet genoeg ruimte liet', vertelt Latifi eerlijk.
'Ik nam dezelfde lijn die ik de rondes daarvoor ook nam'
Het zit hem meer in de manier waarop hij de straf kreeg. 'Eén van de frustraties die ik heb, is dat ik geen kans heb gehad om naar de stewards te gaan, terwijl dat normaal wel gebeurt als er een incident is tussen twee coureurs', verklaart Latifi. Er was namelijk iets wat hij dan kraag had willen zeggen. 'Het ding waar geen rekening mee is gehouden, is dat ik dezelfde lijn nam die ik elke ronde daarvoor ook had genomen.'
Zelf ziet de 27-jarige coureur niet dat hij veel fout heeft gedaan. 'Ik heb eigenlijk beide kanten in mijn spiegels gekeken, je kunt dat op de onboard-camera zien dat ik in beide richtingen keek', legt Latifi uit. 'Hij reed de hele weg in de dode hoek van de spiegel en coureurs weten wat een enorme dode hoeken in de auto zitten, terwijl ik gewoon heb gekeken.'
'Dat was een beetje frustrerend'
'Hij reed op een plek waar ik hem niet kon zien, ik deed mijn best om te kijken en ik nam weer mijn normale lijn. Maar als ik hem niet kan zien omdat hij op een plek rijdt waar hij zou verwachten dat ik hem niet kan zien, vooral niet op een nat wegdek, dan is dat lastig', verdedigt Latifi zichzelf.
'Als ik uiteindelijk bestraft zou zijn nadat ik mijn kant van het verhaal had kunnen geven, ook al weet ik dat het niet veel uitmaakt, dan zou ik dat hebben geaccepteerd', zet de Canadees zijn punt kracht bij. 'Maar niet in staat zijn om naar de stewards te gaan en mijn kant van de gebeurtenissen en verschillende punten te geven die niet in overweging werden genomen, dat was een beetje frustrerend, omdat we het altijd hebben over de consistentie tussen beslissingen en straffen en zo', eindigt Latifi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties