Formule 1-journalist Mark Hughes denkt dat Ferrari mogelijk sterker is dan Red Bull Racing hoopt. In zijn column bij The Race gaat hij in op de race van Baku, en geeft hij een nabeschouwing op de kwalificatie, en vrije trainingen van dit weekend. De Engelsman denkt dat er één detail is dat wel eens het verschil kan maken in de race.
De Grand Prix van Azerbeidzjan wordt een prachtig kat-en-muisspel tussen Ferrari en Red Bull. Het verhaal van het hele weekend tot nu toe was dat de twee teams schijnbaar probeerden te anticiperen in hun set-upkeuzes wat nodig is om het andere team te verslaan op de racedag. Wat die keuzes ons in de kwalificatie gaven, was een Ferrari die soepel en responsief was in de handen van Charles Leclerc. Goed genoeg voor hem om een comfortabele pole te pakken voor de Red Bull-coureurs, die in de middensector tekort leken te komen.
Dit kan het verschil maken voor Ferrari
Ferrari koos ervoor om in vrije training één met een grotere vleugel te rijden, maar in vrije training twee zagen we de Ferrari-coureurs met een kleinere vleugel van start gaan. Hughes over de Ferrari vleugels: 'In dat detail zit een kleine aanwijzing voor het kritieke verschil tussen de twee auto's, één die heel goed de uitkomst kan bepalen.'
'De respectievelijke aero-sweet spots van de twee auto's zijn rond deze totaal atypische baan hetzelfde als elders dit jaar: de Red Bull heeft een kleinere achtervleugel, en is sneller aan het einde van de rechte stukken. De Ferrari heeft, zelfs met de lagere neerwaartse kracht van zijn twee vleugels, nog steeds meer vleugeloppervlak dan de Red Bull. Het kan meer belasting op de vooras genereren, en kan daardoor een grotere achtervleugel ondersteunen, en in balans blijven. Hij is steevast een beetje sneller in de langzame bochten, en een beetje beter in het inschakelen van de voorbanden', aldus Hughes.
De keuze was aan Sainz
Het was dit weekend de beurt aan Carlos Sainz om de startvolgorde tussen hem en Leclerc te kiezen in de laatste Q3-runs, geeft Hughes aan: 'hij koos ervoor om als eerste te gaan, de eerste van het hele veld, om zichzelf een compromisloze voorbereiding op de out-lap te geven. Leclerc probeerde hem niet te volgen, en vond zijn eigen plek.'
'Dit was gemakkelijker te doen in een Ferrari die een vrij ontspannen voorbereiding van de out-lapband kon krijgen dan bij de Red Bull, die een agressievere out-lap nodig had om de voorbanden op tijd op temperatuur te krijgen voor de start van de ronde.'
'Dit kan ook een pitmuur-wedstrijd worden tussen de twee teams, en als dit het geval is, zou Red Bull zeker favoriet zijn. Auto, team, coureur of banden? Wat zal het verschil maken? Dit kan episch worden, zelfs voor Baku-normen', sluit Hughes af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties