Honda met een race tegen de klok: 'We wisten dat de oude motor niet competitief zou zijn' Formule 1
Formule 1

Honda met een race tegen de klok: 'We wisten dat de oude motor niet competitief zou zijn'

Honda met een race tegen de klok: 'We wisten dat de oude motor niet competitief zou zijn'

Onderzoek en ontwikkeling-chef bij Honda, Yasuaki Asaki, vertelt dat Honda pas in oktober aan de slag is gegaan met het ontwikkelen van de nieuwe motor voor de RB16B. De vorige krachtbron had niet de kracht en de mogelijkheden om de Mercedes-krachtbron te verslaan, vandaar dat het nodig was om de nieuwe motor voor 2022 naar voren te halen.

‘Het team is jarenlang bezig geweest met het onderzoek naar de prestatielimiet van de oude krachtbron. We zijn daardoor pas in oktober begonnen met alle energie te steken in de nieuwe krachtbron’, legt Asaki uit aan de officiële website van de Formule 1. Red Bull Racing had vanzelfsprekend zo zijn bedenkingen met het relatief kleine tijdsbestek waarin Honda een hele nieuwe filosofie wilde ontwikkelen. Toch wist Asaki de bazen bij het Oostenrijkse team te overtuigen.

Oude krachtbron begon prestatieplafond te raken

‘We vertelden dat de oude krachtbron niet de mogelijkheid had om Mercedes te verslaan, we hadden een nieuwe motor nodig om dat uiteindelijk te bewerkstelligen. Om te winnen moesten we de nieuwe motor implementeren, toen zijn we aan de slag gegaan’, gaat de Japanner verder.

De laatste jaren heeft Honda meer hulp gekregen van andere afdelingen binnen het bedrijf. Zo was de vliegtuigmotorbouwer van het bedrijf, Honda Jet, bezig met het optimaliseren van de MGU-H. ‘Met de hulp van Honda Motor kregen we meer inbreng en tips over onze productiemethoden. Uiteindelijk hebben we de mogelijkheid gehad om onze onderdelen drie keer zo snel te ontwikkelen, Zo konden we de krachtbron afkrijgen voor het nieuwe seizoen’, vertelt Asaki.

‘Het veranderen van de gehele structuur is wel een grote uitdaging. Zeker wanneer je zes maanden voor de start van het seizoen begint met werken. Maar dankzij het harde werken van iedereen in de fabriek hebben we het ontwikkelingswerk af kunnen ronden en hebben we de krachtbron afgekregen voor de eerste race’, gaat de ontwikkelingschef verder.

Veel aanpassingen voor Honda

Honda heeft een groot scala aan aanpassingen afgerond. Zo hebben zij de verbrandingsmotor flink aangepast. De motor is een stuk korter en kleiner geworden volgens Asaki. Dat zorgt ervoor dat de motor een stuk meer compact en efficiënt is. ‘We hebben uiteindelijk ook veel hulp gehad van Red Bull, om ervoor te zorgen dat we het meeste uit de kleine motor kunnen halen. Dit is de eerste keer dat we de gehele structuur van de motor hebben aangepast’, gaat Asaki verder.

Maar hoe heeft Honda dit allemaal voor elkaar gekregen? ‘Ik denk dat onze ingenieurs ontzettend zijn gegroeid de laatste jaren, dat maakt een groot verschil. We hadden ook de mogelijkheid om andere methoden te gebruiken ten opzichte van andere jaren. Ik denk vooral dat de problemen van vroeger er uiteindelijk toe leiden dat onze ingenieurs ontzettend zijn gegroeid’, sluit de technisch directeur af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws