Ook Timo Glock zag een bewogen Grand Prix van Saoedi-Arabië. De straatrace had van alles wat: rode vlaggen, crashes en een aanvaring tussen de titelconcurrenten. Glock laat zich in zijn column voor Sky Sports Deutschland uit over de hoogtepunten van afgelopen weekend en het is hem opgevallen dat in de slotfase van het jaar de teams, maar ook de coureurs, oog hebben voor elk detail.
'Zelfs de coureurs zitten er bovenop. Hamilton zag bijvoorbeeld dat Verstappen een proefstart deed, wat niet toegestaan is, terwijl Verstappen Hamilton beschuldigde van dat hij niet binnen tien autolengten bleef', zo opent de Duitser zijn analyse. Red Bull Racing en Mercedes zijn voortdurend aan het lobbyen bij de wedstrijdleiding om zo mogelijk een straf te forceren voor de directe titelconcurrent.
Dat men langzaamaan elkaar een oor aan probeert te naaien waar dat ook maar kan, verbaast de voormalige Formule 1-coureur niet: 'Het is een gekkenhuis, maar oog voor detail is uiteraard begrijpelijk op dit niveau. Zo ging het heel de race door. Het was een zwaar gevecht waarin men soms te ver ging. Je ziet dat Verstappen met een agressieve instelling rijdt omdat hij weet dat Lewis Hamilton in moet houden.'
Hamilton blijft strategisch achter Verstappen
De Grand Prix bereikte haar climax op het moment dat Verstappen en Hamilton elkaar tegenkwamen op het circuit. 'Hamilton haalde Verstappen bewust niet in', weet Glock. 'Dat is een moeilijk onderwerp, want het was dus eigenlijk een strategische poging om achter Verstappen te blijven. Doorgaans haal je je concurrent meteen in. Hij wilde die DRS gewoon niet opgeven.'
Also read
Derksen: 'Als Verstappen de sportieve regels overtreedt, moet hij tot de orde worden geroepen'
Glock gelooft dat Verstappen brake-test deed
'In dat remincident kwam van alles samen. Hamilton wilde uitwijken en accelereren. Op datzelfde moment remde Verstappen volgens de FIA zo hard dat men kon spreken van een brake-test', zo vervolgt hij zijn analyse van hét moment van de race. Terwijl Verstappen zijn titelconcurrent wilde laten passeren, weigerde Hamilton dit te doen. Zodoende klapte de heren op elkaar.
Glock: 'Hij remde dus bewust op het rechte stuk om een ongeluk te veroorzaken. Het is uiteindelijk de FIA die beslist en de data voor zich heeft. Als ze tot zo'n vonnis komen, dan moet daar wel een kern van waarheid in zitten.' Naar aanleiding van de data heeft de FIA besloten Verstappen na de wedstrijd een tijdstraf van tien seconden toe te kennen. Volgens Glock zal dat gerechtvaardigd zijn, zij hebben immers toegang tot alle nodige informatie.
En Abu Dhabi dan?
Er wacht nog één race op ons in het 2021-seizoen, waarna de wereldkampioen wordt gekroond. Als Glock zijn geld op een van de twee partijen in zou moeten zetten, zou hij geen idee hebben voor wie hij moet gaan: 'Het momentum ligt momenteel bij Mercedes, maar we zagen in de kwalificatie de geweldige pace van Red Bull, had Verstappen zijn ronde afgemaakt. Het is lastig om te zeggen wie er momenteel voor ligt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties