De FIA heeft het rapport over de seizoensfinale van 2021 in Abu Dhabi vrijgegeven. In het rapport wordt het scenario geschetst dat zich in het Midden-Oosten voorgedaan heeft afgelopen december. Daarnaast worden de grootste problemen aangekaart en suggesties gedaan om deze problemen op te lossen. De meeste van deze problemen en suggesties zijn in de afgelopen weken al wel aangehaald.
Nadat de situatie geschetst is die ontstond op Yas Marina Circuit gaat men dieper in op wat de grootste problemen zijn die de FIA aantrof in haar onderzoek. Uit de analyse kwamen vier grote punten naar voren. Het eerste grote punt dat aangekaart wordt, is dat de druk op de wedstrijdleider groot is, en de wedstrijdleider in het verleden te veel verantwoordelijkheid droeg. Die verantwoordelijkheden worden nu over meerdere mensen verdeeld.
Een tweede punt dat ter sprake gekomen is, is het radioverkeer tussen de wedstrijdleider en de teams. Jonathan Wheatley en Toto Wolff meldden zich diverse keren bij Michael Masi om aan te geven hoe zij het wedstrijdverloop graag zagen. Dit wordt door de FIA gezien als een 'afleiding' voor de wedstrijdleider, die zich vooral moet richten op het veilig laten verlopen van de wedstrijd.
Safety car-procedure en rollen voor wedstrijdleider
Als derde wordt de safety car-procedure aangehaald. In deze procedure was tijdens de seizoensfinale van 2021 ruimte voor interpretatie, wat 'bijgedragen heeft aan de verwarring omtrent de gemaakte beslissingen'. Er wordt in het rapport geconcludeerd dat het voor de sport goed is wanneer de reglementen rondom het gebruik van de safety car opgehelderd worden, en dat is inmiddels ook al gebeurd.
Tenslotte is geconstateerd dat de structuur van het racemanagement niet toestond dat de wedstrijdleiding optimaal zijn werk uit kon voeren. De diverse rollen en verantwoordelijkheden van de wedstrijdleider voorkwamen dat hij adequaat zijn werk kon doen, en daarom is er extra steun aangesteld voor de wedstrijdleiding die vanaf nu werkzaam is binnen de sport.
Er wordt in het rapport overigens geconcludeerd dat Masi 'met goede bedoelingen' handelde en er sprake geweest is van een menselijke fout op Yas Marina Circuit. Daarmee geeft de FIA dus wel toe dat de beslissing van de wedstrijdleider in de seizoensfinale onjuist was. Er wordt verder niet gesproken over de uitkomst van de race, maar enkel over verbeteringen voor in de toekomst.
Suggesties van de FIA
De FIA heeft naar aanleiding van het rapport enkele suggesties gedaan. Allereerst is er een virtuele race control room geïntroduceerd waarin er naar de beelden van het circuit gekeken wordt, vergelijkbaar met de Video Assistant Referee (VAR) in voetbal. Ten tweede is direct radioverkeer tussen de teams en de wedstrijdleider niet meer toegestaan.
Als derde wordt geadviseerd om de safety car-procedure aan te passen voorafgaand aan het seizoen, wat dus al gebeurd is. Tenslotte wordt er in 2022 gebruik gemaakt van een nieuw team voor de wedstrijdleiding, op advies van de FIA. Niels Wittich (oud-wedstrijdleider van de DTM) en Eduardo Freitas (oud-wedstrijdleider van WEC) nemen om de beurt de rol van F1-wedstrijdleider op zich. Het volledige rapport vind je hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties