F1 in het kort | Pérez start sprintrace vanuit de pitstraat na wijzigingen aan RB20 Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Pérez start sprintrace vanuit de pitstraat na wijzigingen aan RB20

F1 in het kort | Pérez start sprintrace vanuit de pitstraat na wijzigingen aan RB20

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Pérez start sprintrace vanuit de pitstraat na wijzigingen aan de RB20

Sergio Pérez kende een lastige kwalificatie en eindigde op P16 voor de sprintrace, maar na wijzigingen aan de auto bevestigt de FIA dat de Mexicaan de race op zaterdag vanuit de pitstraat zal aanvangen. Het document van Jo Bauer laat weten dat er veranderingen zijn doorgevoerd aan de wielophanging van de auto van Pérez. Naast Pérez moet ook Franco Colapinto uit de pitstraat starten. De coureur met startnummer 11 heeft wederom een inhaalrace voor de boeg als hij in de punten wil eindigen. Veel tijd om meer aanpassingen door te voeren is er niet, enkele uren na de sprintkwalificatie wordt er gekwalificeerd voor de hoofdrace.

Formule 2-coureur Paul Aron bemachtigt reserverol bij Alpine

Alpine kondigt tijdens het raceweekend in Qatar aan dat Formule 2-coureur Paul Aron de rol van Jack Doohan over zal nemen in 2025. De Australiër debuteert aankomend seizoen bij de Franse renstal voor zijn eerste seizoen in de Formule 1, en dus mag Aron de reserverol op zich nemen. De coureur uit Estland stond een lange tijd aan kop in het Formule 2-kampioenschap, maar staat inmiddels vierde met 133 punten, iets meer dan dertig punten achter Gabriel Bortoleto, die het kampioenschap leidt. Aron is een tijdje onderdeel geweest van de Mercedes-junioren, maar die rol heeft hij een tijd geleden al achter zich gelaten. Vanaf 2025 is hij dus onderdeel van Alpine.

Williams regelt filmdag voor Sainz, mag een dag eerder debuteren

Williams heeft onlangs aangekondigd dat Carlos Sainz op de dinsdag na de Grand Prix van Abu Dhabi in de bolide van de Britse renstal mag debuteren, maar om hem nog wat extra tijd in de auto te geven is een filmdag geregeld. Daardoor mag Sainz op maandag al in de Williams-bolide stappen. Het team uit Grove heeft het circuit afgehuurd. Sainz rijdt de aankomende twee races nog voor Ferrari en mag amper 24 uur na zijn laatste race in de Ferrari-bolide dus al plaatsnemen achter het stuur van zijn toekomstige werkgever. Op dinsdag 10 december testen de andere teams ook met een coureur en een young driver, waarna het Yas Marina Circuit op 11 tot en met 13 december beschikbaar is voor de Formule 2-testdagen.

Red Bull kondigt nieuwe sponsor en partner aan

De wereldtitel van Max Verstappen lijkt zijn vruchten af te werpen voor Red Bull Racing, dat daags na de Grand Prix van Las Vegas een nieuwe sponsor kan aankondigen: Neat. Vanaf 2025 zal de specialist in videotechnologie een innovatieve partner van het team worden. De stickers van Neat zullen de komende drie seizoenen terug te vinden zijn op de Red Bull-bolides en het bedrijf zal Red Bull achter de schermen ook ondersteunen.

Hülkenberg slaat mediadag in Qatar over vanwege verkoudheid

Haas bevestigt dat Nico Hülkenberg in zijn hotel blijft tijdens de mediadag in Doha. De Duitser heeft een verkoudheidje te pakken en zal daarom niet met de journalisten spreken of bij de broadcasters langskomen. Haas laat middels een persbericht weten dat de coureur uit Emmerich uit zal rusten zodat hij op vrijdag fit aan het intensieve raceweekend kan beginnen. In Brazilië was Kevin Magnussen diegene die ziek was, toen kreeg Oliver Bearman de kans om in te vallen. Het lijkt er echter niet op dat Hülkenberg te ziek is om niet achter het stuur te kruipen, dus zullen we hem vrijdag gewoon op het circuit zien.

Monza blijft tot 2031 op de kalender

De Formule 1 heeft op Formula1.com aangekondigd dat het een nieuwe overeenkomst van zes jaar gesloten heeft met de Grand Prix van Italië. Dat komt bovenop het huidige akkoord, dat loopt tot 2025. Concreet betekent dit dat zeker tot 2031 geracet zal worden op het circuit van Monza.

Stefano Domenicali, voorzitter en CEO van de Formule 1, is in zijn nopjes met de verlenging van het akkoord. 'Monza is het hart van een rijke Formule 1-geschiedenis. De tifosi zorgen elk jaar voor een unieke sfeer. De recente upgrades aan de infrastructuur van het circuit en de geplande investeringen tonen aan dat in Italië de wil is om op de lange termijn deel uit te maken van de Formule 1.'

Angelo Sticchi Damiani, voorzitter van de Automobile Club d'Italia, glundert uiteraard ook van trots. 'Dit is een grote eer voor ons. Ik ben dankbaar voor het aandeel van Stefano Domenicali, die deze contractverlenging mogelijk maakte. Ik wil ook de nadruk leggen op de bijdrage van de Italiaanse overheid en van de regio Lombardije. We zijn er ons van bewust dat geschiedenis alleen niet voldoende is. Met dit in ons achterhoofd blijven we werken om te voldoen aan de standaarden van de moderne Formule 1.'

Hadjar neemt stoeltje Verstappen over tijdens eerste training in Abu Dhabi

Max Verstappen zal tijdens het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi zijn stoeltje aan Isack Hadjar laten in de eerste vrije training, meldt Red Bull Racing. Sergio Pérez stond zijn plekje al eerder dit seizoen af en nu is het de beurt aan Verstappen, die tijdens de Grand Prix van Las Vegas zijn vierde wereldtitel wist te pakken. Het wordt een interessant weekend voor Hadjar, die dus opnieuw de kans krijgt in de Red Bull-bolide nadat hij op Silverstone Pérez verving. De Fransman kan datzelfde weekend de titel in de Formule 2 pakken. Hadjar staat op dit moment 4,5 punten achter Gabriel Bortoleto in het kampioenschap.

Cadillac in gesprek met Ferrari over levering motoren

Maandag werd bekend dat Cadillac Racing vanaf 2026 als elfde team op de F1-grid zal staan. Ook werd duidelijk dat de renstal dat in eerste instantie als klantenteam zal doen, alvorens het in 2028 voor het eerst met een eigen ontwikkelde motor aan de start zal verschijnen. Cadillac moet dus een tijdelijke deal zien te sluiten met een motorleverancier en heeft de ideale partner al gevonden. Tegenover NBC News stelt oud-wereldkampioen Mario Andretti, die een bestuursrol bij Cadillac krijgt, dat er al gesprekken gaande zijn met Ferrari. 'We praten met Ferrari over een motor. Het is nog niet definitief, maar het is wel het doel en dit heeft onze voorkeur.'

Mario Andretti keert terug in de Formule 1 met bestuursrol bij GM

Maandagavond 25 november werd bekendgemaakt dat de Formule 1 akkoord is met General Motors om in 2026 toe te treden als elfde team in de Formule 1. Het team gaat onder de naam Cadillac deelnemen. De naam Andretti is dus daadwerkelijk betrokken bij het team, maar dat betekent niet dat de naam Andretti helemaal geen vinger in de pap heeft bij het project. Inmiddels is namelijk bekendgemaakt dat Mario Andretti, wereldkampioen F1 van 1978, een bestuursrol krijgt bij het team. De Amerikaan zelf kan het moeilijk geloven. 'Om in deze fase van mijn leven nog steeds betrokken te zijn... Ik moet mezelf in de arm knijpen om er zeker van te zijn dat ik niet droom.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws