Bij de Italiaanse tak van Motorsport is men van mening dat Daimler de touwtjes in handen heeft. Na het aantrekken van een nieuwe investeerder zijn er nu in totaal drie partijen, Ineos, Daimler en Toto Wolff, die invloed hebben op de besluiten die er gemaakt moeten worden rondom Formule 1-team Mercedes. Het moederbedrijf van het Duitse automerk lijkt echter nog steeds het laatste woord te hebben.
Het aandelenpakket van het Formule 1-team van Mercedes is verdeeld in drie gelijke stukken. 33 procent van de aandelen ligt bij teambaas Wolff. Tot en met 2020 lag de meerderheid van de andere aandelen bij Daimler. De helft van haar aandelen verkocht het moederbedrijf echter aan Brits chemieconcern Ineos, onder leiding van Sir Jim Ratcliffe, waardoor drie partijen nu allen een gelijk aandeel hebben in het team.
Daimler met zeggenschap
Uiteindelijk houdt Daimler echter, ondanks dat ze op gelijke voet staan met de andere twee investeerders, de bovenliggende hand in de beslissingen. 'Dat Lewis Hamilton nog geen nieuw contract getekend heeft, is een bevestiging van hoe de rol van Daimler nog steeds erg sterk is, zelfs na het verlies van het meerderheidsbelang.'
'Degene die verwachtten dat Ola Kallenius (de CEO van Daimler, red.) zijn macht na de herstructurering zou verliezen, hebben het mis', stelt Roberto Chinchero, werkzaam voor het autosportmedium. De Duitse autofabrikant houdt een bevoegdheid die volgens de F1-journalist zelfs niet door een Wolff-Ineos-alliantie overschaduwd kan worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties