De kwalificatie voor de Grand Prix van Australië had van alles wat: crashes, onverwachtse uitblinkers en last-minute drama. De heren schuwen niet om via de boordradio hun onvrede te uiten wanneer er iets verkeerd gaat, en dat was ook in Melbourne het geval. F1Maximaal.nl zet op een rijtje wat opgevallen is gedurende de kwalificatie en komt met de grappigste en meest interessante boordradio's van de sessie.
Carlos Sainz meldde zich als eerste bij zijn team. Ferrari heeft heel het weekend in de tweede sector last van flinke porpoising. De rode bolide stuitert over het asfalt, maar volgens het team zelf kost het ze niet dusdanig veel performance dat ze het fenomeen moeten wegwerken. 'Ik stuiterde vreemd daar..', suggereerde Sainz in Q1. 'Dat was gek.' Wel schopte hij het met gemak naar de volgende fase van de kwalificatie.
Stroll en Latifi
Voor Lance Stroll en Nicholas Latifi was dit niet het geval. De twee Canadese coureurs kwamen elkaar tegen op Albert Park Street Circuit, en dat mondde uit in een flinke crash waarin er brokstukken over de baan verspreid werden. 'F*ck Latifi, man. Wat de f*ck doet hij?!', vroeg Stroll zich na de aanvaring af. 'Hij raakt me gewoon, man..'
Vanuit de cockpit van Latifi zag het er heel anders uit. De Williams-coureur liet eerst de Aston Martin passeren, waarna Stroll afremde. Omdat de tijd begon te dringen, met nog circa twee minuten op de teller, versnelde Latifi en wilde hij de binnenbocht nemen. Plots stuurde Stroll in en zo tikte hij de Williams van het circuit. 'Wat was hij aan het doen?', vroeg Latifi zijn ingenieur. 'Hij keek niet in zijn spiegels.. Mijn auto is volledig vernield.'
Voor Aston Martin was de crash van Stroll een geluk bij een ongeluk. In de derde vrije training ging het bij Sebastian Vettel namelijk ook al mis, hij raakte de muur. Het duurde even om zijn bolide te repareren. Was er geen sprake geweest van een rode vlag dan had de Heppenheimer de sessie over moeten slaan, maar toen het circuit eenmaal leeg was, kon Vettel nog één snelle ronde doen. 'Dank voor het repareren van de auto, mannen. Uitstekend werk!'
Verstappen en Hamilton komen met de schrik vrij
Ook Max Verstappen stond tijdens de kwalificatiesessie in de belangstelling. Gedurende een van zijn rustigere ronden stuurde hij zijn Red Bull Racing-bolide naar de zijkant van het asfalt. Het bleek maar nét voldoende om een aanstormende Lewis Hamilton niet in de weg te zitten. 'Maat, zat hij in een ronde?', vroeg hij ingenieur Gianpiero Lambiase toen Hamilton langs raasde. 'Hamilton zat in een ronde, ja..'
Hamilton ontging het niet dat hij rakelings langs de Nederlander reed, al wist hij natuurlijk niet precies welke van de twee coureurs zich in de Red Bull bevond. 'Wat deed die Red Bull daar?', vroeg hij ingenieur Peter Bonnington. 'Die zat in de weg..', voegde hij daaraan toe. Zijn team adviseerde hem om zich vooral te richten op zijn ronde, en de near-miss maar even te laten voor wat het was.
De ondergaande zon in Australië
Tegen de tijd dat Q2 van de kwalificatiesessie aangebroken was, was de zon aan het ondergaan in Melbourne. Daar hadden diverse coureurs last van, maar de eerste die het aankaartte bij zijn team was Charles Leclerc. 'Kan ik zo een andere helm krijgen met het donkerste vizier dat we hebben? Deze zon is verschrikkelijk, ik zie geen hand voor ogen..'
Niet veel later kwam uit de cockpit van Verstappen min of meer hetzelfde geluid. 'Maat, ik zie echt helemaal niets', liet hij zijn Oostenrijkse werkgever weten. 'Ik ben f*cking blind hier..' Ook hij had in de pitbox uiteraard het nodige materiaal om het vizier aan te passen. Er werd in de Viaplay-studio overigens gesuggereerd dat Red Bull dat tijdelijk oploste door zwarte tape te gebruiken.
Crashes en drama bij Alpine en Ferrari
Fernando Alonso was in het weekend in Australië goed op dreef. Tijdens de vrije trainingen zat hij er continu goed bij en had hij duidelijk de overhand in het gevecht met teamgenoot Esteban Ocon. In zijn eerste snelle ronde in Q3 ging het voor de tweevoudig wereldkampioen mis. Zijn versnellingsbak haperde, waardoor hij niet genoeg afremde op de motor en in de muur belandde.
De ervaring Spanjaard wist meteen waar het aan lag: 'Ik heb geen hydraulics meer. Ik kon niet van versnelling wisselen', klaagde de Alpine-rijder, die ook tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië vroegtijdig terug moest naar de pitstraat vanwege problemen met het materiaal. Hij zit bovendien al aan het maximumaantal motoren na drie Grands Prix.
De crash van Alonso was bijzonder slecht nieuws voor zijn landgenoot, Carlos Sainz. De Madrileen was de eindstreep nog niet over toen de rode vlag gezwaaid werd, en zijn prima rondetijd kon dus de prullenbak in. 'Rode vlag, en box', meldde zijn team. 'Ah, precies toen ik op het punt stond om over de streep te komen..', reageerde hij balend.
Ferrari kreeg vervolgens Sainz' motor niet aan de praat, waardoor hij een opwarmronde miste en in zijn laatste run de banden niet op temperatuur kreeg. Zijn rondetijd was daarna dusdanig slecht dat hij op de negende positie aan de Grand Prix zal beginnen. 'Wat een f*cking ramp.. Wat een ramp..', meldde hij de Italiaanse renstal vol ongeloof.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties