De Grand Prix van Canada staat voor de deur na een afwezigheid van twee jaar. Het semi-stratencircuit in Noord-Amerika zorgt steeds weer voor daverende gevechten aan de kop en gezien de huidige krachtsverhoudingen belooft het dit jaar niets anders te worden. Samen met Michael Bleekemolen blikt F1Maximaal.nl vooruit op de Grand Prix en de strijd tussen Ferrari en Red Bull Racing.
Zoals benoemd keert het F1-circus na twee jaar afwezigheid weer terug op Canadese bodem. Het 4,361 kilometer lange Circuit Gilles Villeneuve biedt een unieke uitdaging met een interessante mix van rechte stukken, snelle en langzame bochten. Het heeft wat trekjes van een stratencircuit, maar als coureur valt hier op enkele muren na weinig van te merken, zo weet ervaringsdeskundige Bleekemolen. 'Het is natuurlijk maar een semi-stratencircuit. Ik heb er ook wel eens gereden. Als je er rijdt, heb je amper door dat het een stratencircuit is. Het is een vrij rap circuit met een interessante combinatie van snelle en langzame bochten.'
Na twee races op klassieke stratencircuits keert de Formule 1 dus weer terug op een redelijk traditioneel circuit. De topteams zijn nog steeds erg aan elkaar gewaagd, maar als er een favoriet aangewezen moet worden, is de keuze snel gemaakt. 'Ik denk dat Verstappen hier toch weer als winnaar uit de bus zal komen. Het is een best wel een allround circuit en echt anders dan de afgelopen twee circuits. Hij zal zich hier kunnen herpakken en in ieder geval competitief zijn', aldus de Nederlandse oud F1-coureur.
'Ferrari moet motor terugschroeven'
Verstappen maakt dus weer goede kansen. Directe concurrent Ferrari heeft echter iedere race laten zien over een sterke auto te beschikken. Betrouwbaarheidsproblemen gooiden roet in het eten, maar aan snelheid ontbreekt het de Italianen niet. 'Ik ben bang dat Ferrari de engine-mapping wat terug zal moeten schroeven in verband met de betrouwbaarheid. Het ligt er allemaal aan wat er precies stukgegaan is bij de motoren. De reden waarom de motor stukging, is erg belangrijk voor de aankomende races. Als ze daadwerkelijk de motor terug moeten schroeven, is Red Bull sneller, maar als dit niet hoeft, denk ik dat Ferrari nog steeds de snelste auto heeft.'
'Mercedes is kansloos'
Achter de twee topteams staat Mercedes, dat hoopt de weg naar boven weer in te slaan. De Duitsers kampen nog steeds met de vergaande effecten van porpoising en lieten de afgelopen races zien nog steeds flinke problemen te hebben. 'Ik denk niet dat Mercedes terug kan slaan in Canada. Het basisconcept van de auto is niet goed genoeg en we zien ook dat Lewis Hamilton niet in topconditie verkeert, dus ik denk dat zij het wederom erg moeilijk gaan hebben', zo voorspelt Bleekemolen. George Russell boekt goede resultaten, maar dit is alleen mogelijk wanneer de topteams steken laten vallen. 'Dat hebben ze zeker niet aan hun eigen kracht te danken.'
Also read
Vormcheck | GP Canada vaak prooi voor Mercedes en Ferrari, Verstappen mag hopen op zege
Mercedes schuldbewust na rugklachten Hamilton: 'We hebben ons pakket te ver gepusht'
'Porpoising in eigen hand'
Niet alleen Mercedes kampt met stuiterende wagens. Op de lange rechte stukken in Baku stuiterden alle auto's enorm, al was het bij enkele teams duidelijker te merken dan bij anderen. 'Ieder hobbeltje draagt daar dan ook weer aan bij, dus qua porpoising was de vorige race wel erg extreem.' Na afloop van de race klaagden voornamelijk de Mercedes-mannen dat men op deze manier niet doorkon. 'Het is heel simpel. Mercedes heeft volgens Hamilton het meeste last van dit probleem, maar dat kunnen ze heel eenvoudig oplossen door de rijhoogte aan te passen. Ik vind dit een beetje aanstellerij, je hebt dit volledig in eigen hand.'
Door de rijhoogte aan te passen, doe je wel concessies aan je snelheid en de vraag is of je dit wilt. 'Mercedes heeft de luxe niet om de auto hoger te leggen, want dan zijn ze ineens een middenmoter.' Ook in Canada staat ze weer een uitdaging te wachten. De afstelling is doorslaggevend voor de hoeveelheid porpoising en dus is het aan Mercedes om een werkbaar compromis te vinden. 'Als de coureurs daadwerkelijk zoveel lijden onder het gestuiter als ze zeggen, zullen ze wel aanpassingen moeten doen', aldus de oud-coureur.
'Hamilton had het erover dat het onmogelijk was om de komende vier jaar met deze reglementen te rijden, maar andere teams hebben de zaken wel goed op orde. Dan hadden ze maar een ander concept moeten hanteren', zo doelt Bleekemolen op het radicale concept van Mercedes. 'Dit is altijd een risico bij nieuwe reglementen en daar moet je rekening mee houden. Het ene team interpreteert de regels beter dan het andere.'
Bleekemolen ziet Verstappen winnen
Mercedes is kansloos, Ferrari moet herstel vertonen en Red Bull kampt met een interne strijd, die gemanaged moet worden. Gezien de huidige stand in het kampioenschap en de sterke racesnelheid van Verstappen, lijkt hij de favoriet voor de zege te zijn. 'Het zal enorm spannend worden vooraan tussen Red Bull en Ferrari. Leclerc heeft ook goede papieren, dus hij zal Verstappen op de hielen zitten. Daarachter verwacht ik Pérez. Hij is op dit moment het sterkste na Verstappen en Leclerc. Ferrari heeft het beste materiaal op dit moment, maar Sainz is nergens te bekennen.'
Door: David Ruiter met, dank aan Michael Bleekemolen
Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties