De overname van de Honda-krachtbron door Red Bull Racing kan de creativiteit van topontwerper Adrian Newey weer helemaal laten opleven. De ontwerper zal volgens Gary Anderson kunnen genieten van een naadloze samenwerking met de motorafdeling, wat volgens de Britse Formule 1-expert een groot voordeel is voor de ontwikkeling van de 2025-auto.
Het is volgens de voormalig McLaren-ontwerper belangrijk dat de motor en het chassis goed op elkaar afgesteld zijn, om zo prestaties te optimaliseren. Dit is lastig als een team de krachtbron niet in eigen huis produceert, omdat het dan afhankelijk is van de visie die de andere partij heeft. Van dat probleem is Red Bull nu dus af. Met een eigen krachtbronproductie kan het de integratie tussen motor en chassis tot in perfectie uitvoeren.
Anderson denk dan ook dat Newey nauw betrokken wilt zijn bij de ontwerpfase van de 2025-motor. 'We weten allemaal hoe Adrian doorgaans een maat 45 voet in een maat 40 schoen probeert te krijgen.' Volgens de Noord-Ier zou versterking binnen het team meer dan welkom zijn om hierbij te assisteren. 'Ik zou zo snel mogelijk ex-Mercedes-motorbaas Andy Cowell willen binnenhalen.'
Samenwerking sterkste punt van Mercedes
De samenwerking tussen het motordepartement en de ontwerpers van het chassis ziet Anderson als de sleutel tot het succes van Mercedes de afgelopen jaren. 'Hoe beter het chassis en de verschillende onderdelen van de motor zijn geïntegreerd, hoe efficiënter het pakket zal is. De dagen dat men gewoon de beste krachtbron zoekt en deze aan de achterkant van het chassis vastschroeft, zijn voorbij.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties