Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso is niet verbaasd dat Red Bull Racing het budgetplafond heeft overschreden. Volgens hem zijn zulke zaken altijd al onderdeel geweest van de koningsklasse. De Spanjaard kan zich niet herinneren dat een winnend team anderen niet heeft verrast met een element, het zit in de natuur van de Formule 1.
De zaak tussen Red Bull en de FIA betreffende de overschrijding van de budgetlimiet is nog steeds gaande. Op 10 oktober maakte het bestuursorgaan bekend dat de Oostenrijkse renstal schuldig is aan een kleine overschrijding. Teams als Mercedes en Ferrari eisen een harde straf, want die overschrijding van het budget kon in 2021 serieuze upgrades opleveren voor Red Bull, volgens hen.
'Dit is altijd al onderdeel van de Formule 1 geweest', start Alonso bij de persconferentie op de mediadag in Austin. 'Het is nu het budgetplafond, voorheen waren het aerodynamische dingen, het is zo'n grijs gebied waarin teams rond gaan kijken', verklaart de tweevoudig wereldkampioen. Hij lijkt zijn schouders min of meer op te halen. 'Mensen die kampioenschappen winnen gaan dat grijze gebied onderzoeken. Andere teams kopiëren dat weer, zo gaat het gewoon.'
Alonso kan zich nog goed herinneren dat het zo ging met Brawn GP in 2009 en Red Bull in 2012, maar hij wijst ook naar de dominantie van Mercedes. 'En Ferrari heeft in 2019 twee races gewonnen, waarbij dingen aan de auto ook niet legaal waren. Toen gebeurde er ook niks. Maar stel je voor dat Ferrari het kampioenschap won met die illegale motor', stelt de Spanjaard. 'Maar ik heb vertrouwen in de mensen met de macht. Ik ben slechts een coureur.'
Mogelijke motorwissel in Austin voor Alonso
Aankomend weekend in de Verenigde Staten heeft Alpine de kans om een nieuwe motor in de bolide van Alonso te plaatsen. 'Het is hier of in Brazilië', legt de 41-jarige uit. Een nieuwe motor kan wellicht de hoop op goede resultaten verhogen, bij de twee voorgaande races ging het voor Alpine namelijk niet van een leien dakje. 'Er is niks te bespreken met het team', vertelt Alonso. 'Soms doen we het goed, soms niet. Soms maken we fouten, zoals in Japan.'
Voor de teams was het moeilijk om de strategie te bepalen in Japan, aangezien de baan gewoon ontzettend nat was, en sommige coureurs duidelijk last hadden van bandenslijtage. Ondertussen staat teamgenoot Esteban Ocon dertien punten voor op de Spanjaard, maar dat looft Alonso. 'We hebben erg goed samengewerkt gedurende de twee jaar bij Alpine', legt hij uit. 'Ik denk ook dat dit een van mijn beste seizoenen was. In Austin gaat het moeilijk worden vanaf achteraan zonder ondersteuning, maar zonder motorwissel krijgen we betrouwbaarheidsproblemen', aldus Alonso.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties