Windsor beantwoordt vraag over Miami: 'Die safetycar was niet illegaal zoals in Abu Dhabi' Opinie
Opinie

Windsor beantwoordt vraag over Miami: 'Die safetycar was niet illegaal zoals in Abu Dhabi'

Windsor beantwoordt vraag over Miami: 'Die safetycar was niet illegaal zoals in Abu Dhabi'

Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor blikt terug op het raceweekend in Miami en denkt niet dat het correct is om direct conclusies te trekken dat McLaren een auto heeft die Red Bull Racing kan verslaan. De Brit is optimistisch over de kansen van Ferrari met de update in Imola, maar denkt dat Red Bull dan gewoon terug zal slaan.

Red Bull won afgelopen weekend in Miami wel de sprintrace, maar ditmaal niet de hoofdrace. Lando Norris pakte de zege op zondag en dat voor de eerste keer. Max Verstappen liet meerdere keren weten dat de balans niet optimaal was en daar kampte hij tijdens de race ook mee. Het hielp dan ook niet dat hij schade reed aan zijn vloer toen hij over een kerb reed. De safetycar kwam ook niet bepaald op een goed moment, waardoor Norris een gratis stop had en de leiding in de wedstrijd in handen had. Na de safetycar-periode had Verstappen de pace niet om de McLaren-coureur bij te houden. Windsor beantwoordt een aantal vragen over de safetycar en de verwarring dat Norris ervoor lag.

Iemand vraagt de Brit tijdens zijn livestream op zijn YouTube-kanaal waarom een aantal media hebben gezegd dat Norris geluk had met de safetycar, en diegene gebruikt de safetycar in Abu Dhabi 2021 als voorbeeld, waar Verstappen naar zijn/haar idee geluk had. 'Laten we duidelijk zijn: de safetycar in Abu Dhabi was illegaal', stelt Windsor. 'Wat er gebeurde met de achterblijvers was illegaal. De safetycar in Miami was niet illegaal. Het is hoe dan ook een grijs gebied, want als de safetycar had moeten wachten op het moment waarop hij wist waar de raceleider was, had hij vijf of tien minuten kunnen wachten en had alles nog veel langer geduurd', zegt Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen miami 2024 red bull podium lando norris charles leclerc 2
Verstappen deelde het podium in Miami met Norris en Leclerc. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Verstappen was dan ook niet boos. Hij was juist blij voor zijn goede vriend en heeft niets gezegd over de vreemde situatie met de safetycar, alleen op de boordradio meldde hij dat Norris een ronde voor zou liggen. Dat Red Bull een keer niet won, zorgde natuurlijk voor krantenkoppen dat McLaren nu aan bedreiging zou vormen voor Red Bull. 'Dat denk ik niet, want het zou te vroeg zijn om dat na één race al te zeggen. Het was één race waarin ze (Red Bull, red.) het niet goed voor elkaar hadden', analyseert Windsor. 'Het leek erop alsof Verstappen op een of andere vorm van drama aan het anticiperen was, want hij gaf zichzelf meer vleugel en minder topsnelheid.'

'Ferrari zal een stap richting Red Bull zetten'

Het moment waarop Verstappen schade reed aan zijn vloer vormde naar het idee van de Brit een keerpunt in de race. 'Hij was veel dingen aan het proberen, en nadat hij schade had, was hij langzamer dan de McLarens en Pérez. Hij kon het niet goedmaken met de grip en de balans, maar daartoe zal hij de volgende keer wel in staat zijn. Dus wees voorzichtig met zeggen dat McLaren Red Bull bijgehaald heeft', zegt Windsor. 'Norris heeft alles gemaximaliseerd. Hij reed heel goed en dat was prachtig om te zien. Ferrari heeft een goede stap gezet en heeft nu een grotere sweet spot. De update moet het level aan downforce behouden en meer topsnelheid leveren, dat zou een stap richting Red Bull betekenen.'

Windsor verwacht dat de prestaties van de Ferrari-bolide dit seizoen minder afhankelijk zullen zijn van de karakteristieken van de circuits. 'Ze zullen het op meer banen goed gaan doen, want ze zijn niet zo edgy als Mercedes. De topsnelheid is echter cruciaal, dus misschien dat het beter zal gaan met de upgrades', vermoedt Windsor. 'Als je in een auto zit die erg edgy is, dan heb je zoveel veranderingen aan hoe de auto instuurt, en dat is veel moeilijker. Het sterke punt van Pérez is juist dat hij dan de achterbanden goed kan managen. Verstappen kon de banden niet echt goed managen in de laatste fase van Miami, maar dat zal in Imola wel anders zijn.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws