Kalff ziet belangrijk voordeel voor Red Bull bij mogelijke leegloop: 'Budget cap is hun grote vriend' Opinie
Opinie

Kalff ziet belangrijk voordeel voor Red Bull bij mogelijke leegloop: 'Budget cap is hun grote vriend'

Kalff ziet belangrijk voordeel voor Red Bull bij mogelijke leegloop: 'Budget cap is hun grote vriend'

Volgens Kees van de Grint en Allard Kalff hoeft het vertrek van topontwerper Adrian Newey geen aderlating te zijn. Het team van Red Bull Racing beschikt volgens het duo namelijk over uitstekend personeel dat de taken van de 65-jarige Brit over kan nemen. Toch zou het vertrek van Newey op een ander gebied wel 'gevaarlijk' kunnen zijn voor de kampioensformatie.

In de F1-paddock wordt Newey door velen gezien als de beste ontwerper die de sport ooit gekend heeft. En in de afgelopen achttien seizoenen plukte Red Bull daar de vruchten van. Dat Newey vorige week bekendmaakte zijn F1-taken per direct naast zich neer te leggen, klonk de concurrentie als muziek in de oren. Het vertrek van Newey werd als groot nieuws gezien en het zou een flinke aderlating zijn voor de renstal van Max Verstappen. Toch stelde Christian Horner dat de impact op Red Bull wel mee zal vallen. Van de Grint deelt de mening van de teambaas van het Oostenrijkse team.

'Ik moet Horner toch een beetje steunen, want ik denk niet dat het een echt grote klap is voor het team', begint de Viaplay-analist in het programma In de Slipstream. 'Kijk, als alleen Newey weggaat, dan vangen ze dat wel op. Als er meer volgen, dát is een gevaar. Maar als ze de rest bij elkaar kunnen houden en alleen zonder Newey verder moeten, dan is het niet zo dramatisch als men voorstelt. Maar dan moeten die anderen blijven', herhaalt Van de Grint.

Kalff wijst op unieke kwaliteit Newey

Hoewel Kalff het in principe volledig eens is met zijn tafelgenoot, wil Kalff Newey ook niet tekort doen. 'Waar je Newey gaat missen als er een nieuw reglement komt, is iemand die van bovenaf een richting aangeeft. Hij schijnt een kei te zijn om op de ontwerpafdeling te komen en te zeggen: dat en dat moet je zo ontwerpen. Daar ga je hem wel missen', denkt Kalff. 'Voor de rest kan je het waarschijnlijk heel goed opvangen. Maar: als er een schaap over de dam is, dan volgen er meer. Als je als concurrentie zo’n team wil slopen, moet je veel mensen wegkopen. En dat is nu het grote gevaar', sluit Kalff zich aan bij de woorden van collega Van de Grint.

En juist daar lijkt de concurrentie ook precies mee bezig te zijn, want ook sportief directeur Jonathan Wheatley wordt al in verband gebracht met een overstap naar een ander team. 'Ze zijn nu ook bezig om het contract van Wheatley te verlengen. Ik weet dat hij al van twee teams een aanbieding heeft ontvangen. Een team uit Italië en een team dat net een Grand Prix gewonnen heeft', doelt Kalff op respectievelijk Ferrari en McLaren. 'Hij is uiteindelijk de man die ervoor gezorgd heeft dat de pitstops zo goed zijn. En hij heeft dit team vanaf het begin opgebouwd', wijst Kalff op enkele verdiensten van Wheatley.

Toch heeft Red Bull volgens Kalff wel een belangrijk voordeel. 'Het grote voordeel van Red Bull is de budget cap. Kijk, want iemand als Newey kan je aannemen en die betaal je een godsvermogen. Dat valt buiten de budget cap, maar mensen als Wheatley en misschien nog anderen die vallen daar wel onder. Dan moet je dus ook weer iemand ontslaan, want je kan ook niet te veel geld uitgeven. Wat dat betreft is de budget cap dus de vriend van Red Bull', aldus Kalff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws