Chandhok hoopt niet dat McLaren te hard van stapel loopt: 'Miami was een uniek circuit' Opinie
Opinie

Chandhok hoopt niet dat McLaren te hard van stapel loopt: 'Miami was een uniek circuit'

Chandhok hoopt niet dat McLaren te hard van stapel loopt: 'Miami was een uniek circuit'

Sky Sports-analisten Nathalie Pinkham en Karun Chandhok zijn niet overtuigd dat Lando Norris de race in Miami had gewonnen als er geen safetycar was geweest. De analisten denken dan ook dat Red Bull Racing in Imola keihard terug zal slaan, al zien ze ook dat de concurrentie dichter bij Red Bull komt. Daarom vindt Chandhok het jammer dat de regelwijzigingen in 2026 al van kracht worden.

'Had Norris zonder safetycar de race gewonnen? Waarschijnlijk niet', begint Pinkham in de Sky Sports-podcast over het raceweekend in Miami. 'Zou hij tweede zijn geweest? Dat wel.' Norris won zijn eerste race in Miami. Daar heeft hij vijf jaar op moeten wachten. De jonge Brit werd een beetje geholpen door de safetycar die zo ongeveer halverwege de helft op de baan moest komen na de crash van Logan Sargeant en Kevin Magnussen. Verstappen werd benadeeld door de safetycar, maar hij had ook schade aan de vloer. 'Maar hij gaf dat ook toe tijdens de persconferentie', vervolgt Pinkham. 'Ik was een beetje bezorgd bij de herstart omdat het er niet uitzag alsof hij een voorsprong kreeg. Maar eigenlijk had Max de slipstream naar bocht één, maar hij deed het absoluut geweldig in de eerste sector en brak weg uit de slipstream. Dus ja, een zeer, zeer sterke race.'

Pinkham zag dat de pace van de McLaren veel beter was dan die van de RB20. Red Bull had tijdens de vrije training dan ook niet op de band met de witte wangen gereden. 'Ik denk dat als de safetycar tien rondes later was gekomen, dan had hij in die trein achter Max gezeten. Als hij direct achter hem had gezeten, had hij hem wel kunnen aanvallen. Dit was een echte overwinning voor McLaren nadat Lewis en Max zichzelf uitschakelden in Monza in 2021', zegt de Brit. Presentator Matt Baker vraagt Chandhok of dit betekent dat McLaren een auto heeft gebouwd die kan concurreren met Red Bull. 'Nee', antwoordt Chandhok. 'Ik denk dat McLaren een auto heeft gebouwd die kan concurreren met Red Bull wanneer de omstandigheden dat toelaten.'

Chandhok had 2026-regels nog twee jaar opgeschoven

McLaren introduceerde in Miami een update, maar sommigen vroegen zich wel af of het handig was om dat pakket in Miami te introduceren. Over een week begint de Formule 1 aan het 'Europese seizoen', dat in Imola afgetrapt zal worden. Ferrari en Red Bull introduceren dan updates. 'We hebben een dataset van één auto (met upgrades, red.). Dat is niet erg nuttig. Het zegt ook dat Miami een uniek circuit is, het oppervlak is uniek, het is een stratencircuit. We gaan nu naar Imola, een meer traditioneel circuit', wijst Chandhok aan. 'Er zijn veel snelle veranderingen van richting, je hebt ook een beetje hoogteverschil hier en daar. Je moet een stabiele auto hebben over de kerbs. Het is een heel ander circuit.' Chandhok vond het wel gewaagd van McLaren om de update in Miami te introduceren.

'Ze hadden slechts een uur om de auto af te stellen', zegt de oud-coureur. Het doet hem echter ergens aan denken. 'De teams met meer geld, meer middelen, ondanks het budgetplafond, vinden de mazen in de wet, en dan krijg je deze scheiding. Naar mijn mening was het beter als de regelwijziging (van 2026, red.) twee jaar werd uitgesteld, omdat we nu op het punt komen dat de teams steeds dichter bij Red Bull komen. Volgend jaar zullen ze nog dichterbij zijn, en dan zal een team alles voor elkaar krijgen onder het 2026-reglement. Dat kan ook iemand anders zijn dan Red Bull', zegt Chandhok. 'En dus zouden we, zoals altijd in de Formule 1, weer een cyclisch patroon kunnen zien ontstaan en een ander team bovenaan kunnen zien komen.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws