Verstappen geeft inkijkje in zijn leven en werk: 'Toen was ik wel een beetje nerveus' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen geeft inkijkje in zijn leven en werk: 'Toen was ik wel een beetje nerveus'

Verstappen geeft inkijkje in zijn leven en werk: 'Toen was ik wel een beetje nerveus'

Max Verstappen heeft in gesprek met YouTuber Cleo Abram geprobeerd om uit te leggen wat voor gevoel het rijden in een Formule 1-auto geeft. De acceleratie en de remkracht van de bolides uit de koningsklasse nemen extreme vormen aan, net als de G-krachten in de snellere bochten. Verstappen, die gemiddeld genomen sneller over het circuit raast dan wie dan ook, ervaart dus vaak de extreemste krachten, en probeerde dat gevoel te omschrijven.

Verstappen reed zijn eerste officiële meters in een Formule 1-auto in 2024, en is inmiddels bezig aan zijn tiende volledige seizoen. Vooral de acceleratie van de auto's maakt nog altijd veel indruk op de drievoudig wereldkampioen. 'Stel je eens voor dat je in een achtbaan zit, en je afgevuurd wordt, maar dan vijf tot tien keer zo erg', zegt Verstappen met twinkelende ogen. 'Dan heb je tegelijkertijd ook nog het stuur in je handen, met al die knopjes.'

Zelfs Verstappen wordt soms nerveus

Jos Verstappen was ook geen onverdienstelijke Formule 1-coureur, en dus kwam Max Verstappen op jonge leeftijd al regelmatig in de paddock. 'Vroeger, toen mijn vader nog in de Formule 1 reed, en ik nog maar een peuter was, zat ik in de auto, en die foto's zijn natuurlijk heel schattig, maar de eerste keer dat ik zelf in de auto ging zitten om de auto te besturen, toen was ik wel een beetje nerveus', weet de nu 26-jarige coureur nog wel.

Ook na 188 Grands Prix blijft het imposant waar een Formule 1-auto toe in staat is. 'Zelfs nu heb ik het nog wel eens dat als de auto wegschiet bij de start, dat je zo'n gevoel hebt dat je naar adem hapt. Dat heb ik nog altijd wel eens in een Formule 1-auto.' De 26-jarige gaf dan ook aan dat het cruciaal is dat je stoeltje precies op maat gemaakt is. 'Het stoeltje is heel belangrijk. Het is een carbonstoeltje, en je zit eigenlijk in een heel onnatuurlijke positie.'

In de YouTube-video komen ook verschillende andere personeelsleden van Red Bull aan het woord. Zo is er aandacht voor de strategie, het motorenproject van 2026, en voor het stuurtje. 'Alle stuurtjes zien er heel anders uit', vertelt elektronisch specialist Taylor Smith. 'De coureurs onthouden alle knopjes, zodat ze het stuur kunnen bedienen zonder te kijken.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws