Windsor onder de indruk van efficiëntie van RB20: 'Dat is zo irritant' Formule 1
Formule 1

Windsor onder de indruk van efficiëntie van RB20: 'Dat is zo irritant'

Windsor onder de indruk van efficiëntie van RB20: 'Dat is zo irritant'

Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor zag Max Verstappen weer een uitstekende ronde uit de hoge hoed toveren op het moment waarop het moest. De Brit, die ook fan is van Charles Leclerc, genoot van de comeback van Leclerc, maar ziet wel dat Red Bull Racing een veel grotere sweet spot heeft dan Ferrari, en al helemaal dan Mercedes. Daardoor hoeft ze niet veel topsnelheid in te leveren als er iets betreffende de downforce verandert. De concurrentie krijgt Red Bull dan nooit te pakken, en dat is voor hen heel irritant.

Verstappen pakte zijn eerste sprintpoleposition van het jaar in Miami, nadat hij naast die van China greep vanwege de regen. De Nederlander was niet in alle sessies van de sprintkwalificatie het snelst, maar wel in de sessie waarin het moest. Windsor heeft weer genoten van het briljante werk van Red Bull. 'Verstappen was slechts de vierde snelste in zowel Q1 als Q2, wat inzicht geeft in de manier waarop Red Bull vooruit kijkt naar wat er echt toe doet en de planning die daarbij komt kijken', analyseert Windsor in de analyse op zijn YouTube-kanaal. 'In Q2 deed Max slechts één run. Hij bleef gewoon in de garage terwijl de anderen wel twee runs deden. Zo spaarde hij een set mediums. Hij was toch snel genoeg. In Q3 kwam vervolgens de echte knaller. Hij zette een perfecte ronde neer zoals hij dat altijd doet', looft Windsor.

'Het was echter wel close, want Leclerc herstelde prachtig na die spin in de vrije training. Veel lof aan Carlos Sainz voor hoeveel werk hij heeft verricht, maar hij zorgde niet bepaald voor de verrassing', zegt de Brit. 'Leclerc was als eerste naar buiten nadat hij slechts één kwalificatierun in de vrije training had gedaan, waarbij hij ook nog de auto verloor. Ik kon het niet geloven, maar het was hetzelfde punt waar hij in 2023 van de baan ging. Maar hij deed zijn best en kwam net achter Verstappen terecht. De topsnelheid van Ferrari was in die ronde 336 kilometer per uur, die van Red Bull 337. Ze staan op de eerste startrij, Max en Charles, dus eigenlijk business as usual, zoals je het kunt zeggen', zegt Windsor. 'Er zit erg weinig tussen hen, maar dat kan nog veranderen wanneer ze de auto's aanpassen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen redbullracing miami sprintkwali
Verstappen was heer en meester tijdens de sprintkwalificatie op Miami. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Het lijkt voor Red Bull niet veel uit te maken of de auto wel of niet wordt aangepast. 'Je moet natuurlijk onthouden dat Red Bull een heel grote sweet spot heeft waarin ze kan opereren betreffende de hoeveelheid downforce die ze kan gebruiken. Ze gebruikt net genoeg om competitief te blijven op het rechte stuk, net iets sneller dan de rest, en dat is behoorlijk irritant', lacht Windsor, die zich kan voorstellen dat de concurrentie zich eraan irriteert. 'Maar meest omdat ze aan de leiding liggen in de race, en hij niet kan profiteren van de DRS, moeten ze dat beschouwen als de maatstaf voor waar ze qua snelheid zullen staan en qua hoeveel downforce ze kunnen gebruiken. En dan haalt Max het beste uit de auto.'

Windsor zag een moeilijke dag voor Mercedes

Verstappen en Leclerc starten bij de sprintrace vanaf de eerste startrij, met Sergio Pérez vanaf P3. De Mexicaan baalde een beetje dat hij niet de eerste startrij stond. Er zijn echter coureurs die nog wat meer zullen balen, zoals de heren van Mercedes. Ze kwamen niet in Q3 terecht en waren zelfs langzamer dan een Haas-coureur en een RB-coureur. 'Geen van de Mercedessen, althans, van het fabrieksteam, haalde Q3', zucht Windsor. 'Lewis Hamilton raakte zelfs de muur. Niet genoeg om de auto te beschadigen, maar genoeg om hem en de auto uit het ritme te halen. Dus weer een heel moeilijke dag voor Mercedes omdat ze er vrij goed uitzagen in de vrije training', stelt Windsor. 'Russell zat er de hele tijd bovenop, Hamilton zat dicht bij hem met veel brandstof in de auto.'

Windsor denkt dat de longruns van de eerste vrije training wel veelbelovend waren voor de Duitse renstal. 'Met veel brandstof in de auto zagen ze er vrij goed uit', concludeert de Brit. 'Achteraf gezien reden ze waarschijnlijk niet met dezelfde brandstoflevels als Red bull, maar zelfs dan was de topsnelheid niet goed. Dus ja, het zal een moeilijk weekend worden voor Mercedes. Ik denk dat het enige positieve is dat er een mogelijkheid is om de set-up opnieuw aan te passen voor de kwalificatie van de Grand Prix, maar dat geldt natuurlijk voor iedereen', sluit Windsor af. De sprintrace begint op zaterdag om 18:00u Nederlandse tijd.

Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws