Nieuw sprintformat valt beter in de smaak: 'Vanuit een technisch oogpunt interessant' Formule 1
Formule 1

Nieuw sprintformat valt beter in de smaak: 'Vanuit een technisch oogpunt interessant'

Nieuw sprintformat valt beter in de smaak: 'Vanuit een technisch oogpunt interessant'

In Shanghai vond het eerste sprintweekend plaats waarbij er sprake is van een nieuwe Parc Fermé-regelgeving. Dit geeft de teams de kans om wat meer te experimenteren met de set-ups tijdens de kortere races, bij een verkeerde keuze kan er namelijk voor de Grand Prix nog het een en ander veranderd worden. ‘Het blijft moeilijk en je kunt geen grote veranderingen doorvoeren’, zegt Tom McCullough tegen Motorsport.com.

De verschillen waren minimaal. ‘We hadden meerdere discussies over de set-up van de achtervleugel’, geeft de performancedirecteur van Aston Martin aan. ‘Maar een stint van 19 ronden blijft moeilijk en je kunt geen al te grote veranderingen doorvoeren in vergelijking met de Grand Prix’, legt hij uit. Volgens McCullough waren de doorgevoerde veranderingen tussen de sprint en de Grand Prix relatief gezien wel ingrijpender dan de veranderingen op andere gebieden die moesten zorgen voor minder bandenslijtage.

‘Het kan zijn dat het verschil groter was omdat we hier al lang niet geweest zijn’, geeft de Brit toe. In de tussentijd is het oppervlak van het Shanghai International Circuit veranderd en deze generatie Formule 1-bolides heeft nog niet eerder op de baan rondgereden, waardoor er weinig data beschikbaar was. ‘De auto’s van 2019 zaten een stuk hoger. De stijfheid van de wagen, de banden en de aerodynamica zijn allemaal anders’, vervolgt hij. ‘We hebben simulaties gemaakt en ons voorbereid, maar de grip op de baan was mindert dan in het verleden. Dat hadden we al een beetje voorspeld gezien hoe deze banden en deze generatie van auto’s werken.’

Grand Prix valt na tegenvallende sprint nog te redden

Ook bij Haas ging het veel over de set-up, maar niet per se op een positieve manier. De set-up die het team koos voor de sprintrace van Nico Hülkenberg maakte de bolide juist slechter, volgens teambaas Ayao Komatsu. De Duitser startte al buiten de top tien maar viel tijdens de sprint alleen maar verder terug. De Amerikaanse renstal besloot om die reden voor de Grand Prix weer terug te keren naar de vorige set-up en met succes: Hülkenberg wist een punt te halen tijdens de race op zondag.

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft ook zo zijn eigen mening over de nieuwe regelgeving. ‘De mogelijkheid om na de sprint het Parc Fermé te kunnen openen, heeft twee belangrijke implicaties’, vertelt hij. ‘De eerste implicatie is dat het weekend je wat dingen kan vergeven. Als je een hoogte verkeerd had of er aanpassingen nodig zijn qua balans, dan kun je dit nog veranderen’, vervolgt de Italiaan. ‘Maar het laat je ook wat agressiever zijn bij het kiezen van een richting tijdens het weekend, omdat je het kunt compenseren. Je kunt dingen later nog iets anders afstemmen’, meent Stella. ‘Dat dit mogelijk is, is vanuit een technisch oogpunt interessant. Deze verandering is zeer welkom, naar onze mening’, sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws