Dit vinden de teams na GP Japan | 'De racepace zag er veelbelovend uit' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Japan | 'De racepace zag er veelbelovend uit'

Dit vinden de teams na GP Japan | 'De racepace zag er veelbelovend uit'

In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Australië.

Aston Martin - Alonso (P6), Stroll (P12)

Gemengde gevoelens voor Aston Martin nadat Fernando Alonso een lange tijd in de top vier reed, maar uiteindelijk als zesde over de streep kwam. Teamgenoot Lance Stroll had minder geluk op zaterdag en moest daardoor buiten de top vijftien starten. Aston Martin pakte acht punten in Japan. 'Het was een geweldig weekend voor mij met de vijfde positie in de kwalificatie gisteren en de zesde plaats in de race. Het was een van mijn beste weekenden in een lange tijd', zegt Alonso. 'We moeten nog steeds ons updatepakket analyseren, dus we zullen al onze gegevens van dit weekend in Japan bekijken voordat we terugkeren naar Shanghai.'

Stroll had een lastige race in het achterveld, maar wist uiteindelijk twaalfde te worden. 'Het was vandaag een moeilijke race. Starten vanaf P16 betekende dat we een compromisstrategie hadden en moeite hadden om schone lucht te vinden. We misten ook de snelheid op de rechte stukken die we nodig hadden', legt de Canadees uit. 'Ik heb wel enkele goede inhaalacties gemaakt bij bocht 6, dus dat zorgde voor wat leuk racen. We hoopten Yuki nog in te halen voor P10, maar de zachte banden hadden tegen het einde van de race gewoon niet genoeg grip, dus het was teleurstellend om niet in de punten te eindigen. We zullen deze lessen meenemen naar China over een paar weken.'

Williams - Sargeant (P17), Albon (DNF)

Williams kende opnieuw een moeilijk weekend nadat Logan Sargeant tijdens VT1 al crashte en Alexander Albon tijdens de race crashte. Het was moeilijk om punten te halen, met name toen Sargeant op het eind nog een uitstapje naast de baan maakte. 'Na die tweede stop was ik zo hard mogelijk aan het pushen om de groep voor me bij te halen en iets te laten gebeuren. Ik raakte de kerb, blokkeerde en ging rechtdoor', legt Sargeant uit. 'Dat moment was teleurstellend, maar daarvoor waren er wel wat positieve dingen. We hadden een gedurfde strategie geprobeerd. Natuurlijk pitte iedereen in dezelfde en in plaats van vier auto's te passeren, werden we door vier auto's ingehaald, wat een race kan maken of breken. Als dat volgens plan was gegaan, zou de race heel anders zijn verlopen. Desalniettemin probeerden we ons aan te passen aan de situatie door opnieuw te pitten. We hadden nog steeds een redelijk resultaat kunnen behalen, maar ik maakte dat kleine foutje.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alexander albon williams japan race 2024
Een flinke crash beëindigde Albons race vroegtijdig.

Albons race was voor het einde van de eerste ronde al gedaan. Hij werd door Daniel Ricciardo uit de race getikt en vloog de bandenstapel in. Hij kwam ongedeerd uit de auto. ' Ik had geen geweldige start, goede tractie bij het naderen van bocht 2, maar ik denk niet dat Daniel me zag en het was een beetje een benarde situatie...', verklaart de Britse Thai. 'Ik probeerde terug te trekken, maar ik kon niet snel genoeg uit de weg komen. Het is moeilijk te accepteren, dus al met al een zeer frustrerend en teleurstellend weekend. Het was geen grote crash, maar de manier waarop ik tegen de bandenmuur botste, greep de auto vast en ging eronderdoor, en ik kwam heel snel en agressief tot stilstand, dus dat zal niet helpen bij de schade aan de auto.'

Alpine - Ocon (P15), Gasly (P16)

Alpine boekte op zaterdag nog een klein succesje vanwege de goede kwalificatie van Esteban Ocon. Op zondag was er niet veel van terug te zien. De Fransozen hadden een moeilijke dag in Japan. 'Het was geen gemakkelijke race. We liepen wat schade op bij de start, en daarna hebben we enkele verschillende strategieopties geprobeerd om ons een kans te geven om te vechten', legt Ocon uit. 'Maar uiteindelijk waren we niet snel genoeg om te concurreren met de anderen om ons heen en ze achter ons te houden na de herstart. Het was jammer om schade op te lopen, maar ik denk niet dat het een enorm verschil heeft gemaakt voor het totaalbeeld van de race. We worstelden met de racepace in vergelijking met de kwalificatie, dus we hebben veel te evalueren en hopelijk kunnen we sterker terugkomen bij de volgende race in Shanghai.'

Pierre Gasly kon er nog wel wat positieve punten uithalen. Hij vond dat de staande starts erg goed gingen, hij kon daarna namelijk een Haas inhalen. Hij kwam echter tussen Ocon en Tsunoda in te zetten, waarna hij wat schade aan de vloer kreeg. 'Dat kostte ongeveer dertig downforcepunten', legt Gasly uit. 'Vanaf dat moment was het een zeer moeilijke race, er was niet veel dat we konden doen behalve zo hard mogelijk pushen. Het is niet waar we willen zijn, maar het is goed dat we dit weekend de eerste upgrades aan de auto hebben gebracht. We moeten het concept blijven ontwikkelen, blijven onderdelen brengen zodra dat mogelijk is omdat we het nodig hebben om onze huidige positie te verbeteren.'

Stake - Bottas (P14), Zhou (DNF)

Na moeilijke weekenden in de beginfase kan Sauber nog een weekend om te vergeten toevoegen aan het lijstje. Guanyu Zhou kon de auto op tijd weer terug naar de garage brengen, Valtteri Bottas had niet de pace om in de punten te komen. 'Onze algehele snelheid zag er vandaag behoorlijk sterk uit, dit is het positieve dat we zeker uit deze race kunnen halen: het had ons zeker hoger moeten laten eindigen dan vandaag - wat bevestigt dat we een stap voorwaarts hebben gezet qua prestaties dankzij de upgrades die we recent hebben gebracht en het werk dat is gedaan om ons begrip van ons pakket te verfijnen', zegt Bottas. 'Toch zag onze racepace er veelbelovend uit, en er is vooruitgang geboekt zowel op als buiten de baan. We kunnen hopen op een sterkere prestatie in Shanghai: onze prioriteit blijft een meer consistente uitvoering van alles, en vechten voor punten in wat een extreem strak pakket is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit vinden de teams na GP Japan | 'Een goed resultaat was mogelijk zonder fouten'
Bottas zag Tsunoda voorbijgaan op zijn thuiscircuit.

Voor Zhou was er niet veel positiefs uit het weekend in Japan te halen. Er waren wat kleine problemen met zijn bolide, en door weinig rijtijd in de trainingen kregen ze het niet voor elkaar om de auto optimaal af te stellen. 'Ik had een goede start en eerste ronden van de race, voordat we merkten dat we misschien wat technische problemen hadden en werden geïnformeerd om de auto uit te schakelen. Hoewel dit zeker niet het begin van het jaar is dat ik gehoopt had, blijven we hard werken omdat we weten dat de dingen zullen verbeteren: onze algehele snelheid zag er goed uit, en mijn focus ligt nu op de voorbereiding op mijn eerste thuis Grand Prix. Met het team ter plaatse en terug in de fabriek, zullen we onze problemen onderzoeken en eraan werken om in een betere positie te zijn, zodat ik thuis in China kan vechten voor punten - in de sprintrace op zaterdag en de race op zondag', aldus Zhou.

Haas - Hülkenberg (P11), Magnussen (P13)

Haas greep net naast de punten met Nico Hülkenberg op P11 en Kevin Magnussen twee plekken lager. Het leek er wel op dat Haas de pace had om in de top tien te blijven, maar de laatste stint bleek wat lastiger te zijn dan verwacht. 'Ik denk niet dat we waarschijnlijk hoger hadden kunnen eindigen dan P10, en Tsunoda was vijftig seconden achter Hamilton, dus ik had niet dat soort snelheid. Ik had een goede start en een echt slechte start, de auto viel stil', legt Hülkenberg uit. 'Ik zie onze racepace als een positief punt, het was beter dan wat ik had verwacht voor de race, dus dat is een opluchting en veelbelovend voor China en de toekomst.'

Voor Magnussen was er ook niet veel meer uit te halen. 'Op een gegeven moment reed ik binnen de top 10 - ik wist niet wat de mensen om me heen aan het doen waren, dus ik was niet zeker of het realistisch was of niet - maar ik probeerde het', zegt Magnussen. 'Met de banden die we hadden, heeft de rode vlag eigenlijk een paar mensen geholpen en konden zij een eenstop maken van hard naar hard, terwijl ik twee stops moest maken van medium naar hard, dus dat was lastig. Ik moest vrij vroeg pitten voor de tweede stint op de harde banden, dus dat was een beetje lastig. We zijn weer in de buurt in de races, dus dat is bemoedigend en geeft hoop voor de komende races dat we kunnen strijden voor punten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws