Waarom Miami de uitgelezen kans is voor Red Bull om haar dominantie voort te zetten Formule 1
Formule 1

Waarom Miami de uitgelezen kans is voor Red Bull om haar dominantie voort te zetten

Waarom Miami de uitgelezen kans is voor Red Bull om haar dominantie voort te zetten

De Formule 1 laat Azië achter zich en richt haar vizier op Amerika. Sinds 2023 worden daar drie races verreden, waarvan Miami inmiddels vast de eerste is. Rondom het stadium van de Miami Dolphins is het Miami International Autodrome aangelegd, een circuit dat van alles wat heeft. Twee enorme straights, een zeer technische tweede sector en snelle, vloeiende bochten in sector 1 maken het een ware uitdaging voor de coureurs. Kijken we naar deze sectoren dan kunnen we alvast zien welke coureurs dit weekend boven komen drijven, zowel in de voorhoede als op het middenveld en aan de achterkant van de grid.

Vooraan is het steevast Max Verstappen die de lakens uitdeelt en ook dit Grand Prix-weekend is dat een voorspelling die we niet kunnen nalaten. Op basis van informatie van eerdere sectoren in Bahrein, Saoedi-Arabië en Australië maken we op dat de Red Bull het hier uitstekend gaat doen. Dat betekent dat Verstappen met volle overtuiging de eerste zege in de Verenigde Staten naar zich toe kan trekken, mits hij geen concurrentie krijgt van teamgenoot Sergio Pérez.

Toegegeven, de Mexicaan heeft het dit jaar nog niet echt laten zien en lijkt zich beslist niet in de titelstrijd te kunnen mengen, maar in sectoren vergelijkbaar met die van Miami is dit wel het circuit waarop Pérez kan imponeren. Hij kan aardig meekomen in het technische gedeelte van sector 2 en de superioriteit van de Red Bull zal in sector 3 het verschil maken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waarom Miami de uitgelezen kans is voor Red Bull om haar dominantie voort te zetten
Een rondje over het Miami International Autodrome. (Foto: Mercedes AMG F1).

De reden hiervoor is dat deze sector slechts uit een enorm lange straight bestaat en een trage bocht, gevolgd door twee snelle bochten. Daar zal voor Red Bull de winst zitten vanwege de superieure drag-downforceratio waarmee het team elke keer weer voor de dag komt. Hoewel een Red Bull één-twee dit jaar in vele races al het resultaat geweest is en doorgaans de meest logische voorspelling blijft, mogen we er vanuit gaan dat dit resultaat aankomend weekend bijna niet te voorkomen is. Weten doe je 't echter nooit.

McLaren, maar dan zonder zwakte

Wie dacht dat we in China de sterkste versie van McLaren al gezien hebben, heeft het mis. Gedurende het raceweekend in Shanghai wezen de coureurs kijkers thuis er meermaals op dat het circuit de McLaren niet top zou liggen. De primaire reden hiervoor volgens coureurs Lando Norris en Oscar Piastri was dat het circuit medium- en snelle bochten miste, en dat dat de typen bochten zijn die voor de McLaren juist fijn zijn. Dat belooft wat voor het aankomende weekend.

Met een pijlsnelle eerste sector en een laatste sector met een snelle linker-rechtercombinatie zal dit een circuit zijn waarop de McLaren competitief is. De tweede plek van Norris in China hoeft dus zeker geen uitzonderlijke vertoning te zijn. Ook Charles Leclerc is op basis van data van eerdere races een aantrekkelijke kandidaat voor een podiumplek, maar toch is Norris de betere gok. Te meer omdat het de jonge Brit is die al enkele weekenden op rij indruk heeft weten te maken, terwijl Leclerc zich dit jaar in vergelijking met teamgenoot Carlos Sainz nog moet zien te bewijzen.

Nu we het toch over de Spanjaard hebben - hij heeft al eens op het podium gestaan in Miami. In de eerste editie zette hij een zeer verdienstelijke race neer, wat hem P3 opleverde. Een jaar later eindigde hij als vijfde, maar wel twee posities boven teamgenoot Leclerc. Met andere woorden: op papier zou de coureur die volgend jaar het veld moet ruimen voor Lewis Hamilton van de Ferrari-coureurs de waarschijnlijkere podiumkandidaat zijn.

Kan Tsunoda weer scoren?

In de achterhoede zijn het nou eenmaal weinig coureurs die echt met regelmaat in aanmerking komen voor punten, dus het is altijd kiezen uit een handjevol rijders. Dit weekend staan Nico Hülkenberg en Yuki Tsunoda wederom in de spotlight. Afgaand op de data is het de Japanner die in Miami hoge ogen kan gooien. De RB is zeer degelijk in snelle bochten en heeft een aardige topsnelheid. Over een hele ronde Miami International Autodrome lijkt het er niet op dat de Haas daar aan kan tippen, ondanks dat Hülkenberg gezien kan worden als de coureur in vorm in de achterhoede.

Verder komt ook Lance Stroll voor in de namen die in vergelijkbare sector aardige rondetijden klokken en zouden kunnen verrassen. Je kan een puntenfinish in de Aston Martin alleen niet echt een verrassing noemen. Kijken we naar de inhaalrace van Fernando Alonso in China dan wordt duidelijk hoeveel potentie er in de donkergroene auto zit. Het is in de andere bolide dus vooral de Canadees die bij lange na niet alles uit het materiaal haalt. Geen wonder dat de gesprekken over zijn voorkeurspositie binnen het team in frequentie toenemen.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws