Szafnauer oneens met beschuldiging Alpine-teambaas: 'Begonnen pas met de auto toen wij al weg waren' Formule 1
Formule 1

Szafnauer oneens met beschuldiging Alpine-teambaas: 'Begonnen pas met de auto toen wij al weg waren'

Szafnauer oneens met beschuldiging Alpine-teambaas: 'Begonnen pas met de auto toen wij al weg waren'

Otmar Szafnauer kan zich niet vinden in de kritiek van Alpine-teambaas Bruno Famin dat de slechte prestaties van het Franse team in de eerste races van 2024 te wijten zijn aan het vorige management, waar de 59-jarige als teambaas onderdeel van uitmaakte. Volgens Szafnauer zit het namelijk allemaal net wat anders in elkaar.

Aan het begin van 2023 sprak Alpine nog uit het gat naar Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes dat jaar te willen dichten. Al snel bleek dit niet haalbaar en in plaats van het vinden van de aansluiting bij de topteams, zakte de Franse renstal terug naar de zesde plek in het constructeurskampioenschap. Het leidde na de Grand Prix van België onder meer tot het ontslag van teambaas Szafnauer. Begin dit jaar vertrokken ook technisch directeur Matt Harman, hoofd aerodynamica Dirk de Beer en adviseur Bob Bell en de chaos was compleet.

Ook op het circuit zijn de prestaties niet om over naar huis te schrijven. De Franse renstal wist na de eerste vijf races van 2024 nog geen enkel punt te scoren. De huidige teambaas Famin legt de schuld van de tegenvallende prestaties bij het vorige management en daar is Szafnauer, die over dat management de leiding had, het absoluut niet mee eens.

Szafnauer doet kritiek Alpine af als onzin

Szafnauer legt vervolgens uit waarom het verhaal van Famin kant noch wal raakt. 'Ik zal even een halve stap terug doen', begint Szafnauer tegen Motorsport.com. 'Je weet dat we een beperkte tijd hebben voor de CFD en windtunnel, toch? Je kunt geen drie windtunnels tegelijk hebben, je kunt zelfs die ene niet volledig benutten. Waarschijnlijk slechts de helft van de capaciteit, wat ook geldt voor CFD. Bijna iedereen werkt aan de huidige auto tot aan de zomerstop. En afhankelijk van hoe snel je iets kunt produceren op basis van je bevindingen, kunnen de updates soms wel op zich laten wachten tot aan Singapore. Als je ze sneller kunt produceren, dan zet je ze ook sneller op de auto. Maar normaliter is Singapore je laatste grote upgrade.'

En die upgrade is al voor de zomerstop afgerond, zo stelt Szafnauer. 'Na de zomerstop gaat iedereen over op de auto voor komend jaar', legt de 59-jarige uit. 'Met de auto van komend jaar leer je ook dingen voor de auto van dit jaar. Dat is vaak om een aerodynamisch voordeel te pakken. Je begint dan dus met aanpassingen aan het model en je begint wat andere experimenten uit te voeren die niet per se voor de huidige auto bedoeld zijn. Dat is ook wat er bij Renault is gebeurd', stelt Szafanuer. 'Alan (Permane, red.) en ik vertrokken in juli. En toen wij weg waren, begonnen ze aan de auto van volgend jaar. Pat (Fry, red.) was toen ook al vertrokken. Je kunt het ongeïnformeerde publiek dus wijsmaken dat 'al die problemen zijn veroorzaakt door die jongens'. Maar ik denk het niet...', sluit Szafnauer af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws